Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Glorieux: complete works for piano and orchestra

Glorieux: complete works for piano and orchestraBlijf verwonderd!

Uitvoerders: François Glorieux, piano; Munich Radio Orchestra o.l.v. Kurt Eichhorn. Tobias Koch, piano; Kiev kamerorkest o.l.v. François Glorieux Label: Talent DOM 2910 504
Glorieux: complete works for piano and orchestra

Glorieux: complete works for piano and orchestra

Programma: François Glorieux: Manhattan, voor piano en groot orkest; Divertimento voor piano en strijkers; Mouvements voor piano, percussie en koperblazers

Deze heruitgave-CD bevat de drie werken die François Glorieux in de gloriejaren van zijn carrière componeerde voor zijn instrument (de piano) en orkest, hoewel slechts één ervan "Manhattan" het groot apparaat gebruikt, weliswaar dan met alles erop en eraan, tot mondharmonica, banjo, sirene en volledig drumstel incluis. De werken van Glorieux zijn niet in één genre te vatten, hij is een ware eclecticus die nochtans zijn voorliefde voor jazz en aanverwanten moeilijk kan wegsteken. Wat echter opvalt bij beluistering is dat deze werken onmogelijk door een Amerikaan geschreven konden zijn. Zijn harmonisch gebruik is ondanks Amerikaanse invloeden zeer Europees. Je kan deze muziek bezwaarlijk vernieuwend noemen, maar ze is zeer goed geschreven en vooral eerlijk. Het oudste werk ("Movements"), met koperblazers en (veel) slagwerk dateert uit de vroege jaren zestig en werd nog door Maurice Béjart voorzien van een choreografie. Het is het meest "klassieke" stuk van de drie, met vooral in de snellere passages nogal wat invloeden van Béla Bartok. Het "Divertimento" met begeleiding van strijkers is een luchtig werk dat refereert naar verschillende dansvormen van de twintigste eeuw. Het doet wat denken aan veredelde salonmuziek bekeken door de bril van de "Groupe des Six". "Manhattan" van de vroege jaren zeventig is veruit het meest ambitieus bedoelde stuk, een soort "European in New York" zoals het stuk bij de creatie werd genoemd. Het is een bruisend stuk, goed georkestreerd en met hier en daar verrassende en sfeervolle harmonische wendingen. Symfonische jazz op zijn Europees. Een live-opname uit 1974, en het is muziek die zeker nieuwe vertolkingen verdient. De opname leek mij indertijd op LP beter te klinken, nu is de klank naar mijn gevoel wat wolliger geworden. Voor de liefhebbers is dit toch een aanbevelenswaardig document.

Luc Brewaeys

Klara's oordeel