Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Gruuthusemuseum opent opnieuw de deuren

Gruuthusemuseum opent opnieuw de deurenKunst & Cultuur

Na een jarenlange renovatie opent het Brugse Gruuthusepaleis 23 mei opnieuw de deuren. Het vijftiende-eeuwse stadspaleis werd volledig onder handen genomen en krijgt er een gloednieuw bezoekerspaviljoen bij.
Tussen het museum en de Onze-Lieve-Vrouwekerk werd een nieuw bezoekerspaviljoen gebouwd©Faro

Tussen het museum en de Onze-Lieve-Vrouwekerk werd een nieuw bezoekerspaviljoen gebouwd

Het verhaal van het paleis is bont. In de vijftiende eeuw wordt het gebouwd door Lodewijk van Gruuthuse, toppoliticus onder de Bourgondische hertogen. Bijzonder is de authentieke bidkapel die hij liet optrekken om het paleis met de Onze-Lieve-Vrouwekerk te verbinden.

Zijn enorme bibliotheek bevatte naar alle waarschijnlijkheid het beroemde Gruuthusehandschrift, en redde zo het Egidiuslied van de vergetelheid. Vier eeuwen later wordt het paleis omgedoopt tot berg van barmhartigheid en bank van lening, en aan het einde van de negentiende eeuw gaat het, na een neogotische restauratie, als museum dienstdoen. In de stijl van Viollet-Le-Duc herstelde Louis Delacenserie het neogotische stadsbeeld van Brugge. Hij maakte het paleis zo mogelijk nog luisterrijker dan het al was, met een overdaad aan kleuren en motieven. 

Plus est en vous!

‘Plus est en vous’, was het devies van Lodewijk Van Gruuthuse, en dat heeft het museumteam begrepen. Niet alleen infrastructuur, maar ook concept en opstelling werden helemaal herdacht. De kunst- en nijverheidsobjecten in de zalen – van wandtapijten tot keramiek – vertellen naast een esthetisch verhaal de geschiedenis van het paleis en Brugge.

De scenografen van MADOC hebben de storytelling van het museumconcept voor hun rekening genomen. noaArchitecten, het collectief rond de Brugse architectentelg Philippe Viérin (wiens eigenste overgrootvader een vleugel ontwierp), mocht het ontwerp uitwerken. Ze tekenden het paleis uit als huis, waar je door Lodewijk van Gruuthuse begroet wordt en door de kamers heen de eeuwen doorkruist.

En niet alleen het chronologische plaatje is volledig, ook Brugge anno nu wordt meegenomen. Voor het participatieproject ‘Paleisje Pimpen’ ging een groep jongeren samen met vier kunstenaars op zoek naar wat het erfgoed van Gruuthuse voor hen betekent. In video, foto, installatie en geluid tonen de jongeren de collectie door hun ogen.

Pompidou gaat mee de opening vieren en zakt voor de gelegenheid af ter plaatse. Nicky Aerts nodigt uit aan haar tafel: curator Aleid Hemeryck, architect Philippe Viérin, Inge Geysen van het museum, conservator Ingrid Geelen en foodarcheoloog Jeroen Vanvaerenbergh.