Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Haendel - Anne Queffélec

Haendel - Anne QueffélecBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Anne Queffélec, piano Label: Mirare 010
Haendel - Anne Queffélec

Haendel - Anne Queffélec

Programma: George Frideric Handel: Passacaille uit Suite nr.7 in g HWV 432 - Suite nr.6 in fis HWV 431 - Suite nr.3 in d HWV 436 - Presto uit Suite nr.3 in d HWV 428 - Chaconne in G HWV 435 - Sarabande uit Suite nr.7 in g HWV 432 - Suite nr.5 in E HWV 430 "The harmonious blacksmith' - Suite in f HWV 433 - Menuet in g HWV 434 (transcriptie van Wilhelm Kempff)

Couperin, Rameau, Purcell, Handel... De muziek voor klavecimbel van de grote componisten uit de barok verweft moeiteloos haar plaats in het repertoire van de pianisten, naast die van Bach en Scarlatti, die er in feite nooit uit zijn weggeweest. Toch kan de vocale muziek van Handel op een veel grotere belangstelling rekenen dan zijn klavierwerken. Opnamen op klavecimbel zijn zeldzaam, en ook het aanbod op piano is eerder beperkt: Murray Perahia (bij Sony), Andras Schiff (bij Teldec), Sviatoslav Richter en Andrej Gavrilov (bij EMI). En nu is er de Franse Anne Queffélec (die we vooral kennen van haar Ravel- en Satie-opnamen bij Virgin Classics) met een origineel en gevarieerd Handel-programma. Deze pianiste speelt erg expressief en met een grote vrijheid, en ze verleidt met haar pure, lichte en homogene sonoriteit en elegante stijl. Maar Queffélec durft ook risico's nemen, en ze verlevendigt haar voordracht met originele accenten en onverwachte tempowisselingen. Tegenstemmen krijgen bij haar soms een groter gewicht dan gewoonlijk, de polyfonie is altijd glashelder, zoals in de gigue van de zesde suite. In de tempokeuze, en in haar uitgesproken ritmische en affectrijke spel hoor je dat ook deze pianiste zich door de oude muziekbeweging heeft laten inspireren. De allemande uit de derde suite geeft ze een majestueus karakter, met lange, aangeregen frases; het daaropvolgende allegro klinkt dan weer erg afgekapt, drammerig bijna; de air gaat voort als een introspectieve meditatie, bijna religieus, en dan volgen nog een briljante en lichte gigue en een erg evenwichtig en elegant menuet. Maar belangrijker is nog dat Anne Queffélec erin slaagt om haar duidelijke enthousiasme over deze muziek naar de luisteraar over te brengen.

Bart Tijskens

Klara's oordeel