Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Herbeluister De Liefhebber met Maarten Inghels (heruitzending).

Herbeluister De Liefhebber met Maarten Inghels (heruitzending).Klassieke muziek

Katelijne Boon dook op zaterdag 12 mei in de muzikale herinneringen en platenkast van de jonge Vlaamse schrijver en dichter Maarten Inghels (1988), tot begin dit jaar Antwerps stadsdichter. Een heruitzending van 30 april 2016 n.a.v. de Koningin Elisabethwedstrijd en zijn recent verschenen dichtbundel 'Contact'.
Foto van Maarten Inghels

Maarten Inghels, foto Koen Broos

Maarten Inghels is ook coördinator van ‘De eenzame uitvaart’ in Antwerpen, een project waarbij dichters gedichten schrijven en voordragen voor mensen die eenzaam worden begraven, zonder familie of vrienden. Maarten Inghels debuteerde in 2008 met de bundel ‘Tumult’ het zeventiende deeltje in de bekende Sandwichreeks van Gerrit Komrij. Hoe Komrij bij hem terechtkwam is het gevolg van een reeks toevalligheden, die begonnen op een overvolle bus 32, waar hij toevallig naast Leonard Nolens terechtkwam. Toen hij thuiskwam schreef hij over die ontmoeting het gedicht ‘Vandaag zat ik op bus 32’. Komrij las dat en andere gedichten van hem en vroeg hem te debuteren in zijn Sandwichreeks.

In het najaar van 2015 verscheen zijn derde dichtbundel ‘Nieuwe Rituelen’ die werd genomineerd voor de Herman de Coninckprijs 2016. Zijn werk wordt uitgegeven door De Bezige Bij. Zijn tweede dichtbundel ‘Waakzaam’ verscheen in 2011, in 2012 gevolgd door zijn eerste roman ‘De handel in emotionele goederen’, het verhaal over de dood na het leven en onze omgang met de dood, en het korte verhaal ‘Een landloper op batterijen’. Het reportageboek ‘De eenzame uitvaart, 40 verhalen en gedichten bij vergeten levens’ over zijn werkzaamheden als coördinator van ‘De eenzame uitvaart’ in Antwerpen, verscheen in oktober 2013.

Makkelijk is schrijven nooit, daarom luister ik zo graag naar muziek als ik gedichten schrijf.
Maarten Inghels
De Liefhebber met Maarten Inghels, heruitzending

Maarten Inghels schreef al als twaalfjarige. “Maar de echte vonk, het moment dat ik besefte wat literatuur kan doen met een mens, kwam toen ik Jan Wolkers las. Hij schrijft natuurlijk zeer expliciet, maar zei de juiste dingen en schreef op wat anderen dachten, maar niet durfden te zeggen. Hij trok zich niets aan van andermans mening en dat bracht iets bij mij teweeg.” Ook Inghels heeft uitgesproken meningen, over maatschappelijke thema’s als onze omgang met de dood, de plaats van poëzie - “Gedichtendag is de Secretaressedag van de poëzie.” - of het stadsdichterschap van Antwerpen, - “misschien een moeilijk, maar wel een schoon lief.” Met zijn open brief aan burgemeester De Wever kwam hij al van bij de aanstelling in een kleine mediastorm terecht. “Ik heb me voorgenomen om geen blad voor de mond te nemen.” “Door mijn werk voor de Eenzame Uitvaart ben ik gaan nadenken over poëzie. Ik heb mijn eigen dichterschap in vraag gesteld. In onze maatschappij is kunst nutteloos. Waarvoor kan poëzie dienen.”

Het Antwerpse stadsdichterschap heeft zijn werk ingrijpend veranderd. Dat zie je ook in zijn nieuwste bundel Contact. “Ik ben uit mijn vorm gebroken. Veel van de gedichten schipperen tussen essay, proza en poëzie. Ik gebruikte vragen en beelden, heel alternatieve vormen. Ik liet verzen ontstaan en weer verdwijnen, maar dankzij het boek liggen ze nu alsnog vast voor de eeuwigheid.

Van zijn werk werden vertalingen gepubliceerd in Engelse, Duitse, Franse, Kroatische, Roemeense tijdschriften en bloemlezingen en Inghels was de voorbije jaren te gast op literatuurfestivals van Parijs, Mantua, Hay-on-Wye, Berlijn en Zagreb. Bovendien was hij curator voor het internationale Felix Poetry Festival in Antwerpen in 2010 en 2011.

Veel van zijn poëzie schrijft hij met muziek in de achtergrond. Hiphop voor de bundel ‘Waakzaam’ en Mahlers ‘Rückertlieder’ bij ‘Nieuwe Rituelen’. Het laatste deel van die bundel ‘Icarus II’ schreef hij als libretto voor componist Peter Spaepen. 

Meer info over Maarten Inghels hier

Maarten Inghels schreef in het gastenboek van De Liefhebber:

Ich bin der Welt abhanden gekommen!
Dank om mijn poëzie in de muziek te laten opgaan!

Maarten Inghels

 

27 04 16
 

Op het programma:

  • Giuseppe Verdi: Scena 12 : Giovanna, ho dei rimorsi ; T'amo !; E il sol dell'anima uit Rigoletto door Edita Gruberova, sopraan, Gilda ; sopraan, Jean Rigby, Giovanna ; Neil Shicoff, Il Duca di Mantova, tenor ; Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia o.l.v. Giuseppe Sinopoli - Philips 412 592-2 - [0:06:50]

  • Nicholas Lens; Herman Portocarero: I Hic Iacet 1 uit The Fire Requiem (voor zes vocale solisten, drie etnische stemmen en gemengd koor) door Claron Mcfadden, sopraan; Laverne Williams, mezzosopraan; Gary Boyce, altus; Zeger Vandersteene, tenor; Henk Lauwers, bariton; Marcello Rosca, bas o.l.v. Vic Nees - Sun Records 1 - [0:05:42]

  • DAAU ! (Die Anarchistische Abendunterhaltung!): Girl, Swimming door Die Anarchistische Abendunterhaltung! (Simon Lenski, cello; Han Stubbe, klarinet; Roel Van Camp, accordeon; Hannes D'Hoine, contrabas) - Mad in Belgium - [0:06:50]

  • Philip Glass: I Knee Play 1 uit Einstein on the Beach (opera in vier bedrijven) door The Philip Glass Ensemble o.l.v. Michael Riesman - Sony Classical 8869798515 - [0:03:52]

  • Gustav Mahler; Friedrich Rückert: Ich bin der Welt abhanden gekommen (uit "Fünf Rückert-Lieder/Vijf Rückert liederen") door Thomas Hampson, bariton; Wiener Philharmoniker o.l.v. Leonard Bernstein - Deutsche Grammophon 459 088-2 - [0:07:48]

  • Edvard Grieg; tekst: Hendrik Ibsen: X Morning Mood; VII In the hall of the Mountain King; Anitra's dance uit Peer Gynt, op. 23 door Estonian State Symphony Orchestra; Het Nationaal Mannenkoor Van Estland; o.l.v. Paavo Järvi - Virgin Classics 7243-5 45722 2-7 - [0:10:03]

 

  • Max Richter: Spring 0-3 door Daniel Hope, viool; Max Richter; Konzerthaus Kammerorchester Berlin - DGG 002894792777 - [0:09:40]

  • Gregorio Allegri: Miserere mei, Deus door The Choir Of Trinity College Cambridge o.l.v. Stephen Cleobury - EMI Classics 6217962 - [0:13:39]

  • Franz Schubert: Ave Maria, op. 52 nr. 6 D 839 (Ellen's Gesang III) door Janet Baker, mezzosopraan; Gerald Moore, piano - EMI Classics 7243-5 75069 2-2 - [0:06:43]

  • Arvo Pärt: Tabula Rasa (voor strijkers, twee violen en prepared piano) door Tapiola Sinfonietta o.l.v. Jean-Jacques Kantorow - BIS 834 - [0:16:39]

De Liefhebber

Katelijne Boon duikt in het muzikale verleden en de platenkast van een bekende muziekliefhebber.

Presentatie: Katelijne Boon

Samenstelling: Katelijne Boon

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via deliefhebber@klara.be

Elke zaterdag, telkens van 10 tot 12 uur op Klara, klara.be en de Klara-app
Nadien is de uitzending nog 4 weken lang te herbeluisteren via de site en de app