Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Het fascinerende verhaal achter het Museum Mayer van den Bergh

Het fascinerende verhaal achter het Museum Mayer van den BerghKunst & Cultuur

Misschien stond je ooit al voor die prachtige Dulle Griet in het Museum Mayer van den Bergh. En je bent niet de enige, want van overal ter wereld komen er elke dag toeristen langs om het bekendste schilderij van het museum te ontdekken. Het verhaal achter het museum zelf is één van de best bewaarde geheimen van Antwerpen, maar daar brengt kunsthistorica Ulrike Müller nu verandering in met het boek ‘Thuis in een museum’.
© Museum Mayer van den Bergh

Henriëtte Mayer van den Bergh

Ulrike Müller is onderzoeker in bent onderzoeker in Museum Mayer van den Bergh en ging het afgelopen jaar op zoek naar de geschiedenis van het museum. "Er is zo veel te ontdekken in het archief, ik was echt onder de indruk hoeveel materiaal er naar boven kwam", vertelt Ulrike Müller.

Het Museum Mayer van den Bergh is dan ook al jaren een geheimtip in het Antwerpse museumaanbod. Het heeft de grootte van een woning, maar binnen die kleine oppervlakte zijn er tal van historische kunstwerken en gebruiksvoorwerpen samengebracht. De totale collectie bevat 3100 objecten.

Al die kunstwerken behoren tot de verzameling die de Antwerpenaar Fritz Mayer van den Bergh eind 19de eeuw aanlegde. Fritz Mayer van den Bergh werd geboren in 1859 en groeide op in een welvarende familie. Zijn vader was een Duitse zakenman, zijn moeder kwam uit een vooraanstaande Antwerpse ondernemersfamilie die ook politiek actief was. Hij werd daarin aangemoedigd door zijn moeder Henriëtte, die zelf ook een grote liefde voor kunst had.

De hoofdrol in het boek is ook weggelegd voor Henriëtte Mayer Van den Bergh. Ulrike Müller: “Zij heeft het museum opgericht en voor de bewaring van het museum gezorgd zodat we het vandaag nog kunnen bezoeken.”

Fritz Mayer van den Bergh is heel jong overleden. Om haar verdriet te verwerken besloot zijn moeder Henriëtte het museum op te richten.
Ulrike Müller

Henriëtte richtte het museum op na de dood van haar zoon. Fritz stierf al op jonge leeftijd in 1901, na een ongelukkige val van een paard. Hij was toen amper 43. “Om haar verdriet te verwerken besloot Henriëtte een museum op te richten, waarin ze de kunstcollectie van haar zoon samenbracht.”

Ook na haar dood zwaait Henriëtte nog de scepter in het museum. Ze had een heilige schrik dat de collectie van Fritz na haar dood uit elkaar zou vallen, omdat er individuele stukken verkocht zouden worden. Of dat het museum slecht beheerd zou worden. Daarom installeerde ze een raad van regenten, die het museum volgens haar filosofie beheren. Telkens wanneer er een regent sterft of uit de raad stapt, zoeken de resterende regenten een nieuw lid die deze richtlijnen volgt. Ulrike Müller: Haar doel was echt om de collectie bewaard te laten blijven zoals haar zoon verzameld heeft.”

Beluister hier het gesprek met Ulrike Müller over 'Thuis in een museum':

Ulrike Müller over Thuis in een museum

‘Thuis in een museum’, van Ulrike Müller. Nu te koop in de boekenhandel, via de website van Hannibal Books of in de museumshop van Mayer van den Bergh.

Espresso

Espresso, uw ochtendradio met pit! Ontwaak met rustige muziek, blijf op de hoogte van het culturele leven in Vlaanderen en ontdek wat Klara vandaag voor u in petto heeft.

Presentatie: Clara De Decker / Greet Samyn

Samenstelling: Vincent Goris/ Joris Preckler

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via espresso@klara.be

Elke weekdag van 06 tot 09 uur via Klara, klara.be en de Klara-app.
Nadien is de uitzending nog 24 uur lang te herbeluisteren via de site en de app.