Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Hollywoodpioniers: D.W. Griffith

Hollywoodpioniers: D.W. GriffithKunst & Cultuur

Regisseur D.W. Griffith heeft als eerste filmtechnieken gebruikt die vandaag nog altijd in zwang zijn. Het leverde hem de bijnaam The Father of Film op. Maar hij was ook controversieel wegens 'The Birth of a Nation'.
Smells Like Popcorn

D.W. Griffith in 1916

Na een mislukte acteercarrière stort D.W. Griffith zich op het regisseren. Zijn eerste film The Adventures of Dollie is meteen een schot in de roos. Tijdens de film van twaalf minuten kun je een speld horen vallen. Niemand, echt niemand in de zaal snurkt! Dat was toentertijd heel uitzonderljk.

De verheerlijking van de racistische Ku Klux Klan in 'The Birth of a Nation' leidde tot rellen

Griffiths grote doorbraak volgt in 1915 met The Birth of a Nation. De film is een doorslaand succes. Maar liefst 3000 mensen zijn aanwezig op de première. Ze hebben 2 dollar (vandaag: 45 euro) betaald voor een ticket.

De film is ook erg controversieel. De Afro-Amerikanen worden erin afgeschilderd als schurken. De helden zijn de gewelddadige leden van de Ku Klux Klan. Er breken rellen uit en sommige steden zoals New York censureren de film. Desondanks wordt het de op dat moment succesvolste film aller tijden.

Close up van Lillian Gish in 'Broken Blossoms' (D.W. Griffith, 1919)
Panoramisch beeld uit 'Intolerance' (D.W. Griffith, 1916)

Griffith is een belangrijke vernieuwer van de filmtaal. Hij experimenteert met close-ups die het hele scherm vullen. Maar hij houdt ook van verbluffende panoramische uitzichten. De techniek van de parallelmontage waarin hij heen en weer springt tussen acties die gelijktijdig plaatsvinden, wordt al snel zijn handelsmerk. Het is de ideale manier om de spanning en suspens op te drijven. Zijn innovaties worden gretig overgenomen door zijn tijdgenoten.

D.W. Griffith

Begin jaren dertig raakt de carrière van Griffith in het slop. Ondanks zijn goede reputatie als filmmaker vindt hij geen werk , want er is geen interesse meer voor de verhalen die hij wil vertellen. De man die Hollywood op de kaart zette, krijgt daardoor amper de kans om geluidsfilms te maken. Zijn laatste film, The Struggle uit 1931, flopt en Griffith trekt zich terug uit het openbare leven. Zeventien jaar later sterft hij aan een beroerte, maar hij leeft verder als The Father of Film.

Hollywoodpioniers - D.W. Griffith

Espresso

Espresso, uw ochtendradio met pit! Ontwaak met rustige muziek, blijf op de hoogte van het culturele leven in Vlaanderen en ontdek wat Klara vandaag voor u in petto heeft.

Presentatie: Clara De Decker / Greet Samyn

Samenstelling: Vincent Goris/ Joris Preckler

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via espresso@klara.be

Elke weekdag van 06 tot 09 uur via Klara, klara.be en de Klara-app.
Nadien is de uitzending nog 24 uur lang te herbeluisteren via de site en de app.