Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Janacek : Sinfonietta - Taras Bulba - Bamberger Symphoniker

Janacek : Sinfonietta - Taras Bulba - Bamberger SymphonikerBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Bamberger Symphoniker o.l.v. Jonathan Nott Label: Tudor 7135

Programma: Leos Janacek: Sinfonietta. Taras Bulba (rapsodie voor orkest). Suite uit de opera "Het sluwe vosje"

Het symfonieorkest van Bamberg is zestig jaar oud, wat bijzonder jong is voor een symfonieorkest. De voorloper ervan ontstond in de buurt van Praag, een gebied dat destijds tot het nazi-protectoraat Bohemen en Moravië behoorde. De Duitse bewoners in Praag hadden een eigen theater, opera en vanaf 1940 ook een Philharmonisch Orkest. Na de oorlog moesten de Duitsers het bezette gebied verlaten en verschillende leden van het Praagse orkest startten in 1946, net over de grens in Bamberg, een nieuw ensemble. Het orkest is nog steeds trots op zijn ‘Boheemse roots’ en de nieuwste cd bevat dan ook belangrijk orkestwerk van Leos Janacek. De openings-fanfare uit de ‘Sinfonietta voor orkest’ uit 1926 laat meteen horen dat het orkest over uitstekende blazers beschikt en dat de Engelse dirigent Jonathan Nott die hier sedert 2000 aan het roer staat, uitstekend werk leverde. Door zijn rijke ervaring met nieuwe muziek bij onder meer het Ensemble Modern en het Ensemble Intercontemporain brengt Nott hier analytische interpretaties van Janaceks ‘Sinfonietta’ en van de beroemde orkestrapsodie ‘Taras Bulba’. Nott haalt vooral de moderniteit uit het symfonische oeuvre van Janacek naar boven. Wellicht remt hij precies daarom de warme en donkere strijkersklank, en de volle blazers die het orkest in Bruckner en Wagner al uitgebreid liet horen, wat af. Deze stijlflexibiliteit zorgt er voor dat de Bamberger Symphoniker ditmaal misschien ietwat a-typisch klinkt. Toch verhindert deze aanpak niet dat het orkest enthousiast en efficiënt blijft musiceren. Afgesloten wordt er met een suite uit ‘het sluwe vosje’, niet de gebruikelijke tweedelige versie van Talich die hoofdzakelijk op muziek uit de eerste akte gebaseerd is, maar wel een arrangement van Frantisek Jilek die fragmenten uit de hele opera verwerkte. Ook dit werk wordt bijzonder overtuigend en helder vertolkt door de Bamberger Symphoniker.

Tom Eelen

Klara's oordeel