Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Jaroussky - Farinelli - Porpora Arias

Jaroussky - Farinelli - Porpora AriasBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Philippe Jaroussky, altus; Venice Baroque Orchestra o.l.v. Andrea Marcon (met special guest Cecilia Bartoli) Label: Erato 50999 9341302 2
Jaroussky - Farinelli - Porpora Arias

Jaroussky - Farinelli - Porpora Arias

Programma: Aria's voor Farinelli van Nicola Porpora

Is het de magie, de virtuositeit, de heldenstatus? De castraten van weleer fascineren ons nog altijd. Naar eigen zeggen heeft Philippe Jaroussky lang geaarzeld - mooi toch, die schroom - om het repertoire van Farinelli (Carlo Broschi, 1705-1782) te zingen. Uiteindelijk werd het een weloverwogen en bewuste stap, gefundeerd op een grondige studie. En zo kwam Jaroussky bij een even originele als logische invalshoek: hij focuste op de relatie van de sterzanger Farinelli met diens leraar Nicola Porpora (1686-1768). Componist en zangleraar Porpora kende Farinelli van jongsaf, ontdekte de troeven van z’n leerling en componeerde muziek die hem als gegoten zat. Hij heeft de zanger Farinelli a.h.w. vorm gegeven. Ook Jaroussky werkt al 15 jaar samen met z’n zangleraar. Want een zangstem kan dan wel een talent, een gave zijn, maar je moet er wel mee aan de slag. En dat deed Jaroussky. Hij ging aan de slag met Porpora/Farinelli. Overtuigend. Of het nu om technisch-virtuoze (Come nave in ria tempesta) of zoet-lyrische passages (Le limpid’onde) gaat, om het hoge of het lage register, Jaroussky bespeelt ze allemaal even soepel én natuurlijk. Uiteraard werden deze aria’s gecomponeerd om mee uit te pakken en mikten ze vooral op virtuositeit. Toch verliest Jaroussky ook de zachte kant niet uit het oog, zoals in Se pietoso il tuo labbro, met mooi uitgesponnen, lang aangehouden spanningsbogen. Bovendien rolt het Venice Baroque Orchestra o.l.v. Andrea Marcon de rode loper uit voor Jaroussky. Het orkest speelt een boeiende rol op deze cd, ze kleuren mee de aria's met mooie (blazers)solo's, met striemende of zalvende strijkers en een mooi dragende basso continuo. Een mooie samenvatting van al deze kwaliteiten vindt u in Nell’attendere il mio bene – een aanrader ter kennismaking. En dat alles was op zich meer dan voldoende én vijf sterren waard. De twee duetten met Cecilia Bartoli bieden - wat mij betreft - geen meerwaarde. Jaroussky kan perfect zijn mannetje staan - alleen.

Els van Hoof

Klara's oordeel