Jolente De Maeyer en Nikolaas Kende stelden hun nieuwe CD voor in Music MattersKlassieke muziek

pianist Nikolaas Kende & violiste Jolente De Maeyer
'Remains' is een reflectie over hoe het verleden onze snel evoluerende wereld inspireert en beïnvloedt.
Jolente De Maeyer en Nikolaas Kende brengen muziek van Stravinsky (Suite Italienne) en Schubert, (Fantasie in C majeur) maar ook minder gekend werk: 24 preludes voor viool en piano van Lera Auerbach.
Zowel Auerbach als Stravinsky werden geconfronteerd met moeilijkheden in hun samenleving en kozen ervoor om hun thuisland Rusland te verlaten. Stravinsky werd voor het eerst Frans staatsburger in 1934 en ontvluchtte de de aanstaande oorlog in Europa om zich in Amerika te vestigen. Hij werd Amerikaans staatsburger in 1939. Auerbach (°1973) was nog een tiener toen ze in naar Amerika trok.
Hoewel beide componisten een unieke, persoonlijke en visionaire stijl in hun composities vonden, vaak geïnspireerd door de moderne tijd en hun nieuwe omgeving, is te horen hoeveel inspiratie ze vonden in muziek uit het verleden en hun Russische achtergrond. Ze werden overal geprezen om hun stijl; Stravinsky werd een van de belangrijkste componisten van de 20ste eeuw en Auerbach wordt gevierd als een van de belangrijkste componisten van de 21ste eeuw.
Schubert daarentegen verliet zijn geboortestad Wenen niet. Ook hij droomde van een betere wereld, maar zou die enkel via zijn muziek bereiken. Pas na zijn dood kreeg Schubert de waardering die hij verdiende. Schubert bouwde voort op de Weense muzikale traditie en ontwikkelde een unieke stijl van componeren, maar zijn composities werden tijdens zijn korte leven grotendeels verkeerd begrepen. Zijn Fantasie schreef hij in zijn laatste levensjaar; een jaar vol wanhoop en afwijzing. Een van de belangrijkste elementen van Schuberts Fantasie is een eerder geschreven liefdeslied genaamd Sei mir gegrüsst, gebaseerd op een gedicht van Friedrich Rückert.
Hij moet zich hebben geïdentificeerd met de bitterzoete tekst van het lied, die een draad van eenzaamheid en verlatenheid heeft. Maar terwijl het nummer onduidelijk blijft of een positief einde mogelijk is, eindigt de Fantasie zelf in een triomfantelijke stijl. Ondanks alle tegenslagen en misverstanden die Schubert overkwam, bleef de hoop op een utopische wereld tot het einde bij hem.
De muziek van alledrie de componisten inspireert ons om te dromen van andere werelden, fantasiewerelden met overblijfselen uit het verleden.
(Her)beluister het gesprek hier:

