Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Joseph Haydn - Die Schöpfung - Philippe Herreweghe

Joseph Haydn - Die Schöpfung - Philippe HerrewegheBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Christina Landshamer, sopraan; Maximilian Schmitt, tenor; Rudolf Rosen, bas; Collegium Vocale Gent; Orchestre des Champs-Elysées o.l.v. Philippe Herreweghe Label: PHI LPH 018
Joseph Haydn - Die Schöpfung - Philippe Herreweghe

Joseph Haydn - Die Schöpfung - Philippe Herreweghe

Programma: Joseph Haydn: Die Schöpfung

Met deze nieuwe opname op het eigen label PHI, pas enkele maanden na de uitgave van Die Jahreszeiten, zet Philippe Herreweghe zijn ontdekkingstocht doorheen de geestelijke vocale muziek van Joseph Haydn voort. Haydn componeerde ongewoon lang aan Die Schöpfung, tussen 1796 en 1798, dus voor Die Jahreszeiten. Het stuk, ontstaan op de grens van de 18e en 19e eeuw, loopt over van muziek met een vaak woelig en koortsachtig karakter. Die Schöpfung werd van bij de creatie als een van Haydns absolute meesterwerken beschouwd. Dit oratorium beschrijft en illustreert het scheppingsverhaal volgens het Bijbelboek Genesis; tegelijk put het werk ook uit het boek Psalmen en Paradise lost van John Milton. De inspiratie voor deze grote compositie voor drie solisten, koor en orkest deed Haydn op tijdens zijn twee reizen naar Engeland in 1791 en 1794, toen hij enkele uitvoeringen bijwoonde van oratoria van Handel, en daarvan danig onder de indruk was geraakt. Philippe Herreweghe kiest voor deze Schöpfung voor bijna dezelfde bezetting als voor het eerder opgenomen Die Jahreszeiten. Alleen bas-bariton Florian Boesch werd vervangen door de Zwitserse bas Rudolf Rosen. En zo hoor je hier opnieuw de mooie stijlvolle sopraan van Christina Landshamer, de toegewijde, af en toe ook wat te rijkelijk vibrerende tenor van Maximilian Schmitt en de brede, helder articulerende bas van Rudolf Rosen. Het Orchestre des Champs-Elysées speelt opnieuw met bewogen, dramatische kracht, fraaie kleuren en met een prachtige inzet; met het nodige muzikale lef ook: probeer maar eens het mysterieus-inleidende 'Die Vorstellung des Chaos'. Diezelfde bezieling en klankschoonheid hoor je ten slotte ook bij het immer voortreffelijke koor, het Collegium Vocale Gent.

Bart Tijskens

Klara's oordeel