Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Joye - Binchois - Graindelavoix

Joye - Binchois - GraindelavoixBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Graindelavoix Patrizia Hardt, Silvie Moors, Yves Van Handenhove, Paul de Troyer, Lieven Gouwy, Bart Meynckens, Björn Schelzer Thomas Baeté (vedel), Liam Fennelly (vedel), William Taylor (harp), Jan Van Outryve (luit) Label: Glossa GCDP32102
Joye - Binchois - Graindelavoix

Joye - Binchois - Graindelavoix

Programma: Les plaintes de Gilles de Bins dit Binchois 1. Adieu mes tres belles amours 2. Amoureux suy 3. Se la belle estre joyeux 4. Se la belle n'a voloir 5. Qui veut mesdire 6. mon seul et souverain désir 7. les tre doulx yeux 8. Adieu, jusque je vous revoye 9. Tant plus ayme 10. Esclave puist yl devenir 11. Adieu mon amoureux joye 12. Ockeghem: Déploration sur la mort de Binchois

Gilles Binchois, omstreeks 1400 in Bergen geboren, is een belangrijke schakel in de evolutie van het Bourgondische chanson. De renaissancespecialist Howard Mayer Brown noemt zijn chansons ‘elegante en verfijnde juweeltjes, sieraden die het glansrijkste hof van West-Europa waardig opsmukten.’ Zijn profane werk bestaat haast uitsluitend uit melancholische chansons die hij in de vorm van het rondeau het best kon uitdrukken. Toch noemt Johannes Ockeghem zijn leermeester Binchois ‘le père de joyeuseté’: Binchois exploreerde weliswaar melancholie, pijn, hoop en verlangen maar transformeerde ze in een sublieme vreugde. Met veel verbeeldingskracht slaagde Binchois er ook in zijn klaagzangen voldoende afwisselend te laten klinken. Hij vond bovendien een mooi evenwicht tussen de directheid van de melodie en de complexiteit van de polyfonie. Graindelavoix brengt elf van zijn klaagzangen (en een eerbetoon aan Binchois van Ockeghem) een enkele keer a capella, of verrijkt ze meestal met geïmproviseerde instrumentale partijen op vedel, harp en luit. De zangstijl die Björn Schmelzer met zijn ensemble nastreeft is niet het ideaal van de traditionele klassieke zanger. Hij beschikt over een groep expressieve en heterogene stemmen waaruit, afhankelijk van het chanson, geput kan worden. Dat levert nu eens gepolijste dan weer ruwe en karaktervolle interpretaties op. Er wordt enthousiast geëxperimenteerd en dat leidt tot een cd die een momentopname uit een work-in-progress is. Dat levert soms erg geslaagde en verrassende, maar ook wel eens minder overtuigende versies op. Een boeiende samenvatting van de grondige studie van de uitvoeringspraktijk die op deze muziek van toepassing is, is in het cd-boekje terug te vinden.

Tom Eelen

Klara's oordeel