Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Kara Walker: een rauwe revisie van de Amerikaanse geschiedenis

Kara Walker: een rauwe revisie van de Amerikaanse geschiedenisKunst & Cultuur, Expo

© Collectie De Pont Tilburg

Kara Walker, Zonder titel (from the series The Gross Clinician Present: Pater Gravidam), 2018, fotolithografie

Wie?

De Afro-Amerikaanse kunstenares Kara Walker (° 1969) groeide op in de zuidelijke staat Georgia, in de schaduw van het Stone Mountain Memorial. Dit in de rotswand uitgehouwen monument is een eerbetoon aan de zuidelijke boegbeelden van de Amerikaanse Burgeroorlog, die de instandhouding van de slavernij verdedigden. De Amerikaanse geschiedenis van de slavernij is dan ook één van de thema's in haar oeuvre, naast gender, seksualiteit en geweld

Wat?

Kara Walker brak door in de jaren '90 met grote tableaux, gevormd uit zwarte uitgeknipte papieren silhouetten. Daarnaast is ze bekend om haar animatiefilms. Maar de tentoonstelling in De Pont haalt minder bekend werk uit de kast: voor het eerst laat de kunstenares haar grote verzameling tekeningen zien.

Waarom moet u dit zien?

Al lang voor het ontstaan van de wereldwijde Black Lives Matter-beweging, vestigde Kara Walker de aandacht op de donkere bladzijden van de Amerikaanse samenleving. In haar werk verbeeldt ze de onrust van onze tijd, vermomd in de stijl van klassieke kunst, zoals in een reeks van vier allegorieën van de voormalige Amerikaanse president Barack Obama. Maar ze biedt ook een rauwe revisie van de geschiedenis en baseert zich daarvoor op historisch bewijsmateriaal, zoals het dagboek waarin de 18de-eeuwse plantagehouder Thomas Thistlewood getuigt van zijn wreedheden tegenover Afrikaanse slaven.

Praktisch?

De expo 'A Black Hole is Everything a Star Longs to Be' loopt tot en met 24 juli 2022 in De Pont in Tilburg

Beluister hieronder de bijdrage van Jeroen Laureyns in Pompidou over Kara Walker

Jeroen Laureyns over Kara Walker