Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Karina Gauvin - Purcell

Karina Gauvin - PurcellBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Karina Gauvin, sopraan; Les Borédes olv. Francis Colpron Label: Atma Baroque ACD2 2398
Karina Gauvin - Purcell

Karina Gauvin - Purcell

Programma: Henry Purcell: Air "Now the night is chac'd away" (The Fairy Queen); Air "If Love's a sweet passion" (The Fairy Queen); Air "Fairest isle" (King Arthur); "Strike the Viol" (ode Come ye sons of art away); Air (instrumental) (King Arthur); Air "See, even Night her self is here" (The Fairy Queen); Overture (The Fairy Queen); Lamento "When I am laid" (Dido and Aeneas); An Evening Hymn (Harmonia sacra); Air "Music for a While" (Oedipus); Chaconne (King Arthur); Air "Hither this way" (King Arthur); Air "Shepherd, shepherd" (King Arthur); Third Act Hornpipe (King Arthur); Prelude (The Fairy Queen); Air "One charming night" (The Fairy Queen); First Music (The Fairy Queen); Air "How blest are the shepherds" (King Arthur); Scene "From rosy bowers" (Don Quixote); Trumpet Tune (King Arthur); Air "Hark! The echoing air" (The Fairy Queen)

De jonge Canadese sopraan Karina Gauvin laat met haar keuze van aria’s uit voornamelijk “King Arthur”en “The fairy Queen” van Henry Purcell andermaal horen hoe zeer zij subtiele emoties tot leven kan brengen. Zij weet haar stem op meesterlijke manier in functie te stellen van de tekst en de muzikale sfeer die zij vertolkt. Met veel smaak en technische virtuositeit plaatst zij versieringen, die altijd een meerwaarde toevoegen aan de emotionele invulling van het muzikale gegeven. Nog maar zelden heb ik “Strike the viol” met zo veel enthousiasme en virtuoze versieringen horen uitvoeren. Karina Gauvin bespeelt haar stem als een instrument. Haar kleurenpalet is zeer rijk en gevarieerd. Zo is haar stem kristalhelder in “See, even Night herself is here” uit the Fairy Queen. In het aangrijpende lamento van Dido daartegen klinkt haar stem donker en waardig- gelijk het een koningin betaamt. Toch is Karina Gauvin’s Dido niet afstandelijk, maar diep menselijk kwetsbaar in het hoogtepunt van haar lijden voor zij zich het leven ontneemt. In het daarop volgende gebed “Evening hymn” bereikt Gauvin een zekere transcendentie. In grote eenvoud spint zij de langzame melodielijnen uit en eindigt in een op lange adem gedragen vreugdevol Hallelujah. Vederlicht en frivool is zij in “One charming night” . Hier gaat zij tot een uiterst pianissimo en uitdrukking van hoogste gelukzaligheid. “From rosy bowers” is een scène uit “Don Quixote”, waar Altisidora een liefdesparodie zingt voor Don Quixote. Deze aria in vijf delen wringt zich van een emotie in de andere, van opwinding naar ontgoocheling en ten slotte gekheid. Plotselinge wissels in tempo en onverwachte modulaties en dissonanties tekenen deze aria. Hier toont Karina Gauvin dat zij ook dramatische impact heeft. De aria’s worden afgewisseld met orkestinterventies. Het barokensemble “Les Boréade”onder leiding van Francis Colpron speelt op historische instrumenten. Zij spelen geëngageerd en vooral mooi in kleinere bezetting. Maar er zijn passages o.a. het openingsstuk waar meer transparantie mijns inziens de muziek nog meer zou dienen. Deze CD is ondanks dit minpunt toch een juweeltje!

Dina Grossberger

Klara's oordeel