Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Kathleen Ferrier Edition

Kathleen Ferrier EditionBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Kathleen Ferrier, contra-alt; Bruno Walter, piano en dirigent; Benjamin Britten, piano e.a. Label: DECCA 4756060
Kathleen Ferrier Edition

Kathleen Ferrier Edition

Programma: Liederen en aria's van Gluck, Bach, Händel, Schumann, Brahms, Chausson, Schubert, Mendelssohn, Pergolesi, Mahler, e.a.

Meer dan 50 jaar na haar dood blijft Kathleen Ferrier één van de meest intrigerende figuren uit de jaren '30 en '40 van de vorige eeuw. Dat heeft niet alleen met haar unieke stemtimbre te maken, maar ook met haar persoonlijkheid op en naast het podium. Ferrier was een eenvoudig meisje uit Blackburn. Op haar 14de moest ze van thuis in een telefooncentrale gaan werken. De avonden waren gelukkig gereserveerd voor de muziek. Ferrier had talent en dat viel ook haar leraar zang op, meneer Hutchinson. 'Hutchie' raadde Ferrier aan om bij de locale BBC-afdeling een auditie te gaan doen. Het oordeel van de jury was helder en hard : "U zingt met weinig gevoel, maar u bent zeker geschikt voor kleinere rollen." Gelukkig wisten haar collega's beter. Zij geloofden in het talent van Ferrier en ze loodsten haar naar Londen. Een grote stap die haar geen windeieren zou leggen. Het werd het begin van een korte maar heel succesvolle carrière die haar ook naar Nederland en de Verenigde Staten bracht. Twee landen waar Ferrier heel geliefd werd. Wat haar zo uniek maakte was haar timbre van contra-alt en de warme menselijkheid waarmee ze het klassieke repertoire vertolkte. Maar ook haar tragische levensloop liet niemand onberoerd. De borstkanker waar Ferrier aan leed kon niet gestopt worden. Ze was maar net de veertig voorbij toen ze de strijd verloor. Ondanks de fysieke pijn bleef ze zingen. In Londen gaf ze op onnavolgbare wijze gestalte aan Orfeo in Orfeo ed Euridice van Gluck en met Bruno Walter nam ze Das Lied von der Erde op. In 'Der Abschied' komen mens en artiest samen. Het is het afscheid van een zangeres voor wie de muziek een bron van vreugde en ontroering was. De BBC maakte een documentaire over haar leven. Het werd een DVD waarin brieven en getuigenissen centraal staan. De weduwe van dirigent John Barbirolli vertelt daarin dat "Ferrier de mensen omhelsde met haar muziek." Janet Baker betreurt dat ze Ferrier nooit goed heeft gekend. "De directheid waarmee ze zong was zo aangrijpend", zegt Baker. "Ze had echt contact met het publiek." Benjamin Britten hoorde Ferrier in Westminster Abbey zingen. In de Messiah van Händel. Hij was zo onder de indruk dat hij haar vroeg voor de hoofdrol in The Rape of Lucretia. Britten en Ferrier werden collega's en vrienden. De documentaire toont nauwelijks beelden van Ferrier omdat die er niet zijn. Bij de DVD zit ook een cd die een mooie kennismaking is met het talent van Ferrier. Begin jaren '90 bracht Decca de Kathleen Ferrier Edition uit. Dat waren toen tien aparte cd's met bijna alle officiële opnames van haar. Vandaag is die editie opnieuw verkrijgbaar, maar dan wel in een box die je in z'n geheel moet kopen. Het is een artistiek hoogstaand en ontroerend tijdsdocument. Ferrier heeft een stem, een tekstbegrip en een inlevingsvermogen dat niemand onberoerd kan laten. Ze zingt vanuit de tekst van de liederen, zonder franjes of overdrijvingen, maar met een natuurlijkheid waraan veel jonge zangers vandaag nog een puntje kunnen zuigen. "Ze had een grote honger", vertelt iemand in de documentaire. En ook meer dan een halve eeuw na haar dood blijven wij hongerig naar de intensiteit en de eenvoud van Kathleen Ferrier. Een artieste buiten categorie. Mark Janssens

Mark Janssens

Klara's oordeel