Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Kissin - Levine - The Carnegie Hall Concert - Schubert

Kissin - Levine - The Carnegie Hall Concert - SchubertBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Evgeny Kissin, piano; James Levine, piano Label: RCA 82876 69283 2
Kissin - Levine - The Carnegie Hall Concert - Schubert

Kissin - Levine - The Carnegie Hall Concert - Schubert

Programma: Franz Schubert: Fantasie in f voor piano-vierhandig D.940 - Allegro in a voor piano vierhandig D.947 "Lebensstürme" - Sonate in C voor piano-vierhandig D.812 "Grand Duo" - Karakteristieke mars nr.1 in C D.968b - Militaire mars in D D.733

Het repertoire voor piano-vierhandig en voor twee piano's krijgt, na decennia verwaarloosd te zijn, eindelijk de aandacht die het verdient. Het is dan verheugend vast te stellen dat ook sterren als Evgeny Kissin en James Levine zich op dit terrein begeven. Voor hun Schubert-ontmoeting op het podium van Carnegie Hall, op 1 mei 2005, kozen Kissin en Levine ervoor om de werken, die oorspronkelijk voor vier handen op één klavier geschreven werden, uit te voeren op twee piano's. Dit zou hen toelaten om een vollere klank te produceren (waarover je nog kunt discussiëren), en het zou ook het pedaalgebruik vergemakkelijken en gewoonweg meer ruimte aan de pianisten geven (wat al evidenter is). Over hun virtuoze inzet in de meer spectaculaire stukken (de twee marsen, in feite de bis-nummers van dit concert) kan je alleen maar enthousiast zijn. Maar we waren natuurlijk vooral benieuwd naar hun aanpak van de drie grote werken op deze dubbel-cd. En het resultaat is indrukwekkend door de schoonheid van de timbres en de elegantie van de opbouw. In de Fantasie wordt de luisteraar ondergedompeld in een ernstige en dromerige sfeer. De zangerige lijnen lijken hier wel geïmproviseerd. Levine en Kissin hebben een orkestrale opvatting van dit werk, alsof ze zich richten naar een denkbeeldige orkestratie. En in het allegro van de fantasie is de rapsodische wereld van Brahms erg dichtbij. De warme opname doet alle recht aan de fonkelende effecten en aan het diepzinnige karakter van de lage stemmen. Het 'Allegro in A' is het hoogtepunt van dit recital. De uitwerking van de tegenstemmen en de ritmische spanning zijn verbazingwekkend. De dynamiek van beide instrumenten wordt tot het uiterste uitgebuit, maar het moet gezegd (en deze bedenking berooft de cd van zijn vijfde ster): het sonore en expressieve palet van de piano van Kissin is oneindig meer gevarieerd dan dat van Levine. Dit uitzonderlijke concert doet ons dus nog niet helemaal de vertolkingen vergeten van Britten en Richter (bij Decca), Elena en Emil Gilels (bij DG), van het Duo Crommelynck (bij Claves) of van Perahia en Lupu (bij Sony), en dan hebben we het alleen nog maar over de Fantasie D.940.

Bart Tijskens

Klara's oordeel