Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Klara Live

Klara LiveKlassieke muziek

Het Brussels Philharmonic rechtstreeks vanuit Studio 4 in Flagey
Katrien BaertsClaudia Hansen

Katrien Baerts

Op zaterdag 18 mei focust het Brussels Philharmonic in een programma met zelden gespeelde werken op het veelzijdige verband tussen tekst en muziek. De vier werken op het programma zijn geïnspireerd door teksten, maar dit wil niet zeggen dat die teksten altijd te horen zullen zijn: bij drie van de vier werken is dat namelijk niét het geval. Sergei Rachmaninov werd voor zijn allereerste orkestwerk, De Rots, geïnspireerd door Lermontov en Tsjechov; Alexander Scriabin schreef zèlf een inspirerend gedicht bij zijn puur orkestrale Poème de l’extase, en Claude Debussy liet zich voor zijn Prélude à l’après-midi d’un faune inspireren door het gedicht van Stéphane Mallarmé.
Het vierde werk op het programma, Le temps l’horloge van Henri Dutilleux, vertrekt van gedichten van Jean Tardieu, Robert Desnos en Charles Baudelaire.
L’autre jour j’écoutais le temps qui passait dans l’horloge. Chaînes, battants et rouages il faisait plus de bruit que cent au clocher du village et mon âme en était contente: zo begint het gedicht van Jean Tardieu. De tekst is een spel met de begrippen tijd en horloge, en heeft het verglijden van de tijd als onderwerp. Componist Dutilleux vertaalt dit op geraffineerde wijze naar muziek. De componist schreef dit werk in de periode 2006-2009, naar eigen zeggen met de ‘stem van Renée Fleming voortdurend in zijn gedachten’.
Vanavond brengt de schitterende stem van Katrien Baerts hààr interpretatie van dit werk, samen met het Brussels Philharmonic onder leiding van Stéphane Denève. Klara Live is er met Nicole Van Opstal rechtstreeks bij.