Klara Live op 2 april: Arvo Pärt en Raoul De SmetKlassieke muziek

Felix Timmermans, Statie van de Kruisweg
Geen enkel thema inspireerde componisten meer dan de Goede Week, met passies, Stabat Maters, lamentaties en veel andere muziek, van Desprez tot Pärt. Maar ook generatiegenoten kunnen meditatie rond het menselijk lijden op heel uiteenlopende manieren benaderen.
Arvo Pärt schreef zijn Stabat Mater in 1985 ter nagedachtenis van Alban Berg. In 2008 maakte hij er een versie van voor driestemmig gemengd koor en strijkorkest. Het is deze versie die het Chor des Bayerischen Rundfunks en het Münchner Rundfunkorchester brachten op een concert in Munchen ter ere van Arvo Pärts 85e verjaardag vorig najaar. Als een monnik beperkt Pärt zich met zijn kenmerkende ‘tintinnabulistijl’ tot een archaïsch eenvoudige melodie en schijnbaar eenvoudig gebruik van drieklanken. Het ritme is geïnspireerd op een vertraagde psalmodie uit eeuwenoude gebeden. Dat alles maakt Pärts muziek tot een meditatieve beleving.
Een mooi contrast hiermee vormt Ecce Homo – Mens van Smarten van componist Raoul De Smet. In een heel gebald en expressief werk uit 2004 verklankt hij niet alleen de kruisweg van Christus, maar ook de lijdensweg van de mensheid vandaag. De 14 staties verbindt hij met zeer hedendaagse thema’s zoals rassenhaat, kindermishandeling en terreur, op teksten van Dirk Blockeel. Raoul De Smet kiest voor realisme en wil de harde werkelijkheid verklanken, maar ook troost en bezinning een plaats geven. Raoul De Smet wordt dit najaar 85. Dit is een concertopname uit 2019 met de Ghent Singers en M-Ensemble o.l.v. Pascale Van Os.