Klara Live op maandag 8 februari: Belgische romantiekKlassieke muziek

Paul Gilson: productief en succesvol componist
Beginnen doen we deze Klara Live met de ouverture tot Le Roi des Aulnes, een van de vroege werken van Peter Benoit.
Hoewel August De Boeck en Paul Gilson even oud waren - ze werden geboren in 1865 - beschouwde De Boeck componist Paul Gilson als zijn belangrijkste mentor. Het was Gilson die de jonge De Boeck meeloodste naar een opera van Wagner en naar concerten van Russische componisten. Dat was voor beiden een onbeschrijfelijke ervaring. Hoewel August De Boeck zijn vioolconcerto (1934) pas op het einde van zijn leven schreef, is het een traditioneel romantisch concerto. Guido De Neve speelt de virtuoze partij in deze opname met het Filharmonisch Orkest van Vlaanderen met verve.
Meer dan veertig jaar eerder al vroeg Henry Lévy aan Paul Gilson om zijn gedicht 'La Mer' op muziek te zetten. In de vier symfonische schetsen 'La Mer' (1892) verklankt Gilson zijn impressie van de zee en het zeemansleven. Daarvoor gebruikt hij nog geen Wagneriaans orkest, maar wel de klankeffecten van een (woordenloos) mannenkoor en een groep saxhoorns. Een zeer originele invulling van een rijke en intrigerende partituur.
Tegenover het passionele pianokwintet van Guillaume Lekeu schetst Joseph Jongen in zijn trio een prachtig impressionistisch klankenpalet. Lodewijk Mortelmans boetseert in zijn lied de klanken van de herfst en componisten als Georges Lonque en Palmyre Buyst bewijzen dat er nog veel moois te ontdekken valt uit het rijke Belgische muziekleven.