Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Klara Live van woensdag 2 februari: Belgische componisten revisited door Antwerp Symphony Orchestra

Klara Live van woensdag 2 februari: Belgische componisten revisited door Antwerp Symphony OrchestraKlassieke muziek

Om zijn vijfjarige residentie in de nieuwe Koningin Elisabethzaal te vieren, speelde het Antwerp Symphony Orchestra een concert met werk van drie Belgische componisten die een link hadden met het Antwerpse muziekleven: August De Boeck, Lodewijk Mortelmans en Paul Gilson. Een mooi statement en een terechte keuze.
De Koningin Elisabethzaal Antwerpen©Jesse Willems & Antwerp Symphony Orchestra

De Koningin Elisabethzaal: Sinds vijf jaar de thuishaven van het Antwerp Symphony Orchestra

Op het programma van het jubileumconcert pronken namen van Belgische componisten, die allemaal verbonden waren aan het Antwerpse conservatorium èn van de stad een brandpunt van muzikale activiteit maakten: August De Boeck, Lodewijk Mortelmans en Paul Gilson. Hoog tijd voor een (her)ontdekking.

August De Boeck is een volbloed romanticus. Maurice Ravel was fan en vergeleek De Boecks muziek met die van Fauré. Van De Boeck horen we de montere Dahomese Rapsodie en de Cantilene voor cello en orkest. Dat is zo’n prachtig pareltje intieme, melodische finesse dat het gewoon onbegrijpelijk is dat het niet meer gespeeld wordt, zegt ook dirigente Valentina Peleggi. 
Zij is helemaal weg van de poëzie van Lodewijk Mortelmans en vertelt in een interview hoe verrast ze was door de kleuren en creativiteit toen ze de partituur voor het eerst opende. Zij ziet helemaal waarom Mortelmans de Vlaamse Brahms wordt genoemd. Zijn symfonisch gedicht Morgenstemming is een meesterlijk staaltje van sfeerschepping, prachtig georkestreerd, vol kleuren en met een solide structuur. Bovendien was hij een dirigent met internationale reputatie, wat zijn bijzonder grondige kennis van het orkest mee verklaart.

Het is nog te weinig bekend dat Paul Gilson met La Mer in meerdere opzichten een voorloper en voorbeeld was van Claude Debussy. Niet alleen kende Debussy het werk van Gilson, hij voltooide zijn ‘La Mer’ pas 13 jaar later, noemde ze ook ‘Esquisses symphoniques’ en gebruikte een aantal stijlelementen en harmonische elementen van Gilson, zij het nog avontuurlijker. In vier delen, en met slechts één hoofdthema schetst Gilson de kracht van de zee: de zonsopgang, een matrozendans, de avondschemering en een woeste storm. De partituur van de jonge Gilson – eigenlijk een autodidact – werd snel door grote internationale orkesten zoals de New York Philharmonic opgepikt. Tijd dus voor een internationale come back.

© Vincent Callot & Antwerp Symphony Orchestra
Valentina Peleggi: Vol lof over de Belgische muziek van het ASO-concert

Beluister hieronder een fragment uit het interview dat Maestra Valentina Peleggi gaf over het concertprogramma van het Antwerp Symphony Orchestra

Valentina Pelggi over de muziek van De Boeck, Mortelmans en Gilson

Klara Live

Klara's dagelijkse concertmoment, met eigen opnamen van binnenlandse concerten en een uitgelezen selectie uit het indrukwekkende Europese concertaanbod.

Presentatie: Nicole Van Opstal / Sylvia Broeckaert/ Lies Steppe

Samenstelling: Birgit van Cleemput / Els T’ Seyen / Felicia Bockstael / Renate Weytjens / Sylvia Broeckaert / Marc Vandemoortele

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via klaralive@klara.be

Van maandag tot en met zaterdag. Op weekdagen in principe van 20 tot 22 uur, en op zaterdag van 20 uur tot middernacht op Klara, klara.be en de Klara-app. Omwille van rechtstreekse uitzendingen die vroeger of later kunnen beginnen of omwille van andere elementen, kunnen deze uren soms wijzigen. Hou dus zeker onze site en nieuwsbrief in de gaten voor alle details.

Nadien is de uitzending nog 2 weken lang te herbeluisteren via de site en de app.