Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Playlist

Updates

blijf verwonderd!

jazz

klassieke muziek

kunst & cultuur

Klara Live

Boris plays Beethoven

klassieke muziek

wo 5 feb. - 15:01

Pianist Boris Giltburg focust zich dit jaar helemaal op Beethoven, en hoe! Voor het eerst in zijn leven speelt hij de vijf pianoconcerto’s op drie dagen tijd, tijdens de Pianodays van Flagey. Klara Live is erbij.
Boris Giltburg: Rechtstreeks in Klara Live op 13, 14 en 15 februari

Samen met het Brussels Philharmonic o.l.v. Thierry Fischer speelt Giltburg op 13, 14 en 15 februari Beethovens pianoconcerto’s. Boris Giltburg , die de eerste prijs won op de Koningin Elisabethwedstrijd 2013, verdiept zich niet alleen in de concerto’s, maar is ook bezig met de opname van de 32 sonates van Beethoven. Dat geeft hem als pianist een enorm inzicht in het oeuvre van de meester. Giltburg heeft er zelfs een eigen website en blog over gemaakt. De concerto’s zijn trouwens ook niet los te koppelen van het ander symfonisch werk uit dezelfde periode. Ook in Klara Live zal hij aan presentatoren Nicole Van Opstal en Lut van der Eycken over zijn ervaring met deze integrale komen vertellen.

Beethoven componeerde zijn vroege concerto’s om het podium in Wenen te veroveren, kort na het overlijden van Mozart. De eerste versies van het concerto nr. 2  gaan zelfs terug tot 1787. Er zijn meerdere getuigenissen over Beethovens opmerkelijke virtuositeit. De creatie van het eerste concerto verliep chaotisch: de inkt van de orkestpartijen was nog bijna nat en de piano stond een halve toon verkeerd gestemd. Waarop Beethoven de hele solistenpartij prompt een halve toon hoger (in Cis) speelde! Beethoven ging zich steeds meer profileren als componist dan als pianist-improvisator.  Omdat de voorziene pianisten verstek gaven bij de creatie van het vierde concerto, deed Beethoven het zelf in 1808. Ondanks zijn gehoorverlies spraken getuigen over zijn onvergelijkbare prestatie en over een wonderbaarlijk concerto. Het vijfde concerto, voltooid in 1810, kon Beethoven niet meer zelf creëren.  De partituur werd bewust zeer gedetailleerd neergeschreven en uitgegeven om de solist bij de tekst te houden.  “Componeren, dat kan Beethoven. Godzijdank, want het is ook zo’n beetje het enige wat hij kan”, schreef hij zelf.
Beethoven behield de traditionele driedelige vorm in zijn concerto’s. Toch is er stilistisch een grote evolutie van de meer klassieke concerto’s naar grensverleggend gebruik van toonaarden, ritmiek en eigenzinnige effecten.


Volg de concerten op 13, 14 en 15 februari 2020 rechtstreeks in Klara Live op Klara, klara.be of via de Klara-app.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Wil je wekelijks het beste uit de wereld van kunst en cultuur, klassieke, jazz- en wereldmuziek? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet