Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Playlist

Updates

blijf verwonderd!

jazz

klassieke muziek

kunst & cultuur

Espresso

De drie van Mozart en Da Ponte

klassieke muziek

do 20 feb. - 7:55

Deze week pakt De Munt uit met drie premières, de drie opera's die Mozart en Da Ponte samen schreven: 'Le Nozze di Figaro', 'Così Fan Tutte' en 'Don Giovanni' worden vervlochten in een ambitieuze regie. Maar wat maakt deze opera's nu zo geweldig en geliefd bij het publiek? En horen ze ook echt samen? Espresso laat deze week drie fanaten van deze trilogie aan het woord.
Wolfgang Amadeus Mozart & Lorenzo Da Ponte

De Munt gaat de uitdaging aan om de drie opera’s van Wolfgang Amadeus Mozart en librettist Lorenzo Da Ponte samen voor te stellen in een nieuw trilogieconcept.

Hoewel elke opera op zichzelf staat en los van de andere kan worden bekeken, is het geheel gedacht en opgevat als een eenheid. Alle gebeurtenissen van deze trilogie spelen zich namelijk af op dezelfde dag en in hetzelfde flatgebouw. Doorheen de opeenvolgende close-ups op het wemelende leven in deze woonblok ontvouwen Le nozze di Figaro, Così fan tutte en Don Giovanni zich geleidelijk tot een meeslepende fictiereeks, tot één grote familiesaga.

Espresso maakt deze week haar eigen Mozart en Da Pontedrieluik en laat drie operafanaten hun liefde voor deze trilogie uitspreken:

De eerste is regisseur Tom Goossens. Hij vertaalde én bewerkte deze drie opera's voor DESCHONECOMPAGNIE en Muziektheater Transparant. Hij maakte er lichtvoetige voorstellingen van waarin de hele opera wordt gespeeld door acteurs en een klein muziekensemble. Twee voorstellingen: 'Cosi' en 'Le Nozze' zijn nog op tournee en op 21 maart speelt de volledige trilogie bij Opera Vlaanderen in Antwerpen.

 

In deze drie opera's verkleden de personages zich en dat leert ons eigenlijk ook veel over de liefde.

De tweede is Olivier Goris, netmanager van Eén en Canvas, maar ook een groot operaliefhebber. Hij zag elk van deze opera's al 6 of 7 keer en kijkt vol spanning uit naar elke nieuwe enscenering, dus ook deze.

Le Nozze di Figaro is zoals de liedjes van Paul McCartney, je vergeet elke keer weer hoe perfect die opera eigenlijk is, tot je hem weer live ziet en dan denk je 'Holy fuck!'

De derde is schrijfster, muzikante en recensente Annemarie Peeters. Zij hield aanvankelijk niet zo  van Mozart, vond hem te licht en te oppervlakkig. Maar toen ze 'Don Giovanni' beter ging beluisteren, raakte ze helemaal in de ban van de donkere kracht, de snelheid en veelzijdigheid van zijn muziek.

Er is zo veel sérieux in de klassieke muziek, dat het altijd een opluchting is om naar deze opera's te luisteren en te denken: hè hè, we mogen nog eens lachen.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Wil je wekelijks het beste uit de wereld van kunst en cultuur, klassieke, jazz- en wereldmuziek? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet