
Music Matters
De sleutelplaten van Milan Verbist

1. Eerste herinnering aan muziek
Met zijn moeder in auto luisterende naar de plaat van McCoy Tyner: dat is Milans eerste herinnering aan muziek. Deze Twintiger raakte gefascineerd door de plaat, hoewel hij toen helemaal nog niet bezig was met piano of jazz. Zoveel jaren later is McCoy een van de belangrijkste pianisten voor Milan. McCoy blies in de jaren 60 een nieuwe wind in de jazzmuziek door 'outside' te spelen: het spelen van 'verkeerde' noten, die toch doordacht zijn. Milan stelt het werk Blues on the Corner voor, dat hij zelf vaak en graag speelt. Hij kiest vandaag voor een versie uitgevoerd door Alfred McCoy Tyner zelf.
McCoy Tyner - Blues on the Corner
McCoy Tyner (piano)
2. Vrij spel in Poolse jazz
De Poolse pianist Marcin Wasilewski was én is significant voor Milan Verbist, omdat hij een nieuwe richting in zijn muzikale denken heeft bepaald. "Er is zo'n vrijheid in de Poolse jazzscene. Ze spelen free, en minder in structuren."
Marcin Wasilewski- Free-Bop
Marcin Wasilewski Trio
3. Liefhebber van klassiek
Hoewel Milan Verbist verslingerd is aan jazz, studeerde hij tot vorig jaar ook nog klassieke piano. Volgens hem is er weinig verschil tussen de pianotechniek voor klassiek en jazz, hoewel hij steeds bijleert. Milan blijft ook voortdurend op zoek gaan naar muziek die hij nog niet kende. Recent ontdekte de Twintiger de 23ste pianosonate van Beethoven, en die sonate wil hij graag delen. Milan kiest voor een uitvoering van Vladimir Horowitz.
Ludwig Van Beethoven - Sonate voor piano nr.23 in f, op.57 /Appassionata: 1.Allegro assai
Vladimir Horowitz (piano)
4. Houvast tijdens de lockdown
Milan Verbist ontdekte de band van Charles Mingus via zijn vader, contrabassist Piet Verbist. Vooral de tenorsaxofonist, George Adams, sprak hem enorm aan. In die periode was Milan ook de catalogus van ECM Records aan het verkennen, en nu bleek Adams welgeteld één plaat op dit label te hebben, en wat voor een! Adams plaat werd erg bijzonder voor deze Twintiger, want zijn muziek trok hem doorheen de lockdown-periode telkens opnieuw recht. Milan kiest voor Imani's Dance, gecomponeerd en uitgevoerd door George Adams zelf.
George Adams - Imani's Dance
George Adams (tenorsaxofoon)