Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Playlist

Updates

blijf verwonderd!

jazz

klassieke muziek

kunst & cultuur

Espresso

De "verbindende" musicus Romina Lischka wint Ultima Muziek

kunst & cultuur

ma 17 mei - 14:28

De Oostenrijkse gambiste Romina Lischka, eerder in 2019 al genomineerd voor soliste van het jaar door Klara, haalt dit jaar de Ultima voor muziek binnen. Ze speelt in de eerste plaats de viola da gamba en is daarnaast dhrupad-zangeres en frontvrouw van haar ensemble Hathor Consort. De jury ziet haar als "een kunstenaar die voortdurend zoekt naar verbinding met andere culturen, stijlen en disciplines".
Romina Lischka wint de Ultima voor muziek.

Romina Lischka werd geboren in Wenen 1982. Ze leerde in 2006 de viola da gamba beheersen door haar studies bij Paolo Pandolfo in Zwitserland. Daarna volgde ze een master bij Philippe Pierlot aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel en kwam zo in België terecht. Ze werkt als freelance gambiste met ensembles als Gli Angeli Genève, Il Gardellino en Collegium Vocale van Philippe Herreweghe. Die laatste Vlaamse dirigent is ook een van de laureaten van de Ultima’s dit jaar.

Naast haar activiteiten als gambiste zong ze als jong meisje ook dhrupad, Indische muziek. Die Noord-Indiase klassieke zang studeerde ze aan het Conservatorium van Rotterdam, maar ook in India zelf heeft ze ervaring opgedaan.

Haar diverse muzikale basis en interesses leidden tot de oprichting van een eigen ensemble; Hathor Consort. Dat strijkersensemble van gamba's is op 10 jaar tijd uitgegroeid tot een van de belangrijkste spelers in de Europese concertpodia.

Verbindende artieste

Lischka’s repertoire toont niet alleen renaissance- en barokmuziek, maar ook improvisatie en hedendaagse muziek. Ze werkt graag samen met kwaliteitsvolle artiesten uit andere culturen en dat toont ze ook met haar ensemble Hathor Consort. Zo zet ze verschillende projecten op poten met kunstenaars uit andere disciplines. Het project A call to a prayer bijvoorbeeld, waarmee ze toerde voor de coronacrisis, zorgde voor verbinding tussen Franse barokmuziek, Indische dhrupad en Arabische zang. Of de samenwerking met de Duitse sopraan Dorothee Mields voor haar cd De pompoenhut van Köningsberg, die symbool staat voor een ontmoetingsplaats voor Europese artiesten tijdens de Dertigjarige Oorlog.

De jury beschrijft haar daarom als "een kunstenaar die voortdurend zoekt naar verbinding met andere culturen, stijlen en disciplines". De cultuurprijs is een bevestiging voor het vele prachtige werk dat de talentvolle muzikante en frontvrouw heeft verwezenlijkt en voor haar interessante samenwerkingen met musici en kunstenaars in binnen- en buitenland.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Wil je wekelijks het beste uit de wereld van kunst en cultuur, klassieke, jazz- en wereldmuziek? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet