Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Playlist

Updates

blijf verwonderd!

jazz

klassieke muziek

kunst & cultuur

De zomer van Klara

De Zomer van Klara met 'tango meer voor het oor dan voor de voeten'.

klassieke muziek

vr 25 jun. - 13:12

Voor De Zomer van Klara kiest pianist en tangospecialist Ivo De Greef 10 werken van de Argentijnse bandeonist en componist Astor Piazzolla die dit jaar 100 zou zijn geworden. Via zijn persoonlijke keuze brengt Ivo De Greef hulde aan de grootmeester van de tango.
Astor Piazzolla met bandoneon @regionoord.nl

In de tiende bijdrage overloopt Ivo de Greef als volgt nog even de scharnierpunten uit het leven van Astor Piazzolla:

"Vanaf mid jaren 60 heeft Piazolla zichzelf toegelegd op het spelen en het opnemen van zijn eigen composities. Maar vooraleer hij zich met zijn verschillende baanbrekende ensembles en composities een bevoorrechte plaats wist te veroveren in de muziekgeschiedenis van de 20ste eeuw, was Piazzolla al meer dan 20 jaar actief binnen het tango-circuit van Buenos Aires, waar hij bij verschillende vooraanstaande orkesten mocht spelen en maakte hij ook vaak eigen gedurfde en soms vernieuwende arrangementen van reeds bestaande tango-standards.

Het 8-jarige jongetje dat tijdens de jaren 20 opgroeide in Hell’s Kitchen in New York en rolschaatsen had gevraagd voor zijn verjaardag, kreeg in de plaats daarvan van zijn vader Nonino, een bandoneon cadeau. En dit om de emotionele en culturele banden met zijn moederland Argentinië toch een beetje in de huiskamer te halen en de op dat moment nog prille tangotraditie aan zijn zoon door te geven.

In een poging om de tango uit haar korset van 4 minuten te halen, experimenteerde Piazzolla met grotere vormen, waaronder concerto’s, een opera en een suite. Zo schreef hij o.a. zijn bekende Suite del Angel (suite van de engel), met als traag middendeel het prachtige Milonga del Angel. Het stuk is naast Adios Nonino en Libertango één van zijn meest bekende en geliefde nummers geworden. 

Tijdens de jaren 80 keek Astor Piazzolla terug op zijn rijkgevulde carrière en had hij het idee een nieuwe opera te schrijven, ditmaal over het leven van de tangozanger en filmster Carlos Gardel die hij zelf nog had gekend als jonge tiener in New York. Placido Domingo toonde interesse om de hoofdrol te vertolken. Maar Piazzolla’s hart was fragiel, hij had een viervoudige bypass-operatie laten uitvoeren in 1988 en was nadien fysiek erg verzwakt. Hij droomde nog van een nieuw samenwerkingsproject met jazzpainist Michel Petrucciani of Chick Corea, en hij had ook nog graag eens Dinseyland bezocht..

Op zondagochtend 5 augustus 1990 maakte Piazzolla zich klaar om de mis in Notre Dame in Parijs bij te wonen, toen hij ineen stuikte. Een hersenbloeding maakte hem volledig verlamd aan de rechterkant. Het herstel verliep moeizaam, eigenlijk was er weinig hoop op beterschap. Hij werd gerepatrieerd naar Buenos Aires en overleed daar 2 jaar later.”

Wat Piazzolla ook onderscheid van andere tanguero was het feit dat hij met een studiebeurs klassieke muziekcompositie ging studeren in Parijs bij Nadia Boulanger (1954). Boulanger moedigde hem echter aan om zijn traditionele muziek zeker niet links te laten liggen. De ‘nieuwe tango’ of  ‘tango nuevo’ die hij componeerde werd door de diehard traditionele fans niet altijd gesmaakt.  In een interview zegt accordeonist Gwen Cresens dat Piazzolla de 'nieuwe tango' naar het concertpodium heeft gebracht en dat de tango de dans oversteeg. Zelf zei Piazzolla dat hij 'meer voor het oor dan voor de voeten' schreef. 

Over Astor Piazzolla in De Zomer van Klara, van maandag 28 juni tot vrijdag 2 juli en van 5 tot 9 juli (telkens na 16u).

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Wil je wekelijks het beste uit de wereld van kunst en cultuur, klassieke, jazz- en wereldmuziek? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet