Late Night World
Klara Beste internationale cd world: Our Native Daughters
blijf verwonderd!
wo 26 feb. - 11:13

Vier songwriters nemen een ongebruikelijk instrument vast en weinig bekend materiaal, en toveren dat om tot denkstof voor deze tijd: Rhiannon Giddens (opera) en Leyla McCalla (cello) hebben een klassieke opleiding genoten, maar zijn nu bekende namen in de afdeling Americana. Daar hebben ze dan meteen de subcategorie Afro-Americana opgestart: Giddens kreeg interesse in de geschiedenis van de banjo, maar ontdekte snel dat het deel van de geschiedenis van dat instrument dat naar Afrika (en de slavernij) leidt, was weggemoffeld in de officiële, ‘blanke’ banjo-canon. Daarom focust ze zich op de vroegste bronnen van de banjo voor repertoire en inspiratie.
Met Leyla McCalla, Allison Russell & Amythyst Kiah heeft ze nog drie banjo-zusters gevonden voor het project Songs of our native daughters van het Smithsonian National museum of African American History and Culture. Met z’n vieren bekijken ze dat oude repertoire, maar herwerken het tot een statement voor MeToo-tijden. Ze zingen evengoed over discriminatie vandaag als in het verleden.
Ze herschrijven traditionele liederen vanuit het standpunt van de vrouw, of schrijven nieuwe nummers om te getuigen over enkele zwarte bladzijden van de geschiedenis. Ze brengen dat alles met zoveel hartstocht en métier (gesteund door bekende producer en blanke man Dirk Powell) dat ze klinken als een groep die al jaren mee gaat. Songs of our Native Daughters is een welluidende geschiedenisles-op-z’n-actueelst, en een schoolvoorbeeld van hoe je creatief omgaat met traditioneel materiaal.