Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Playlist

Updates

blijf verwonderd!

jazz

klassieke muziek

kunst & cultuur

Klara Live

Klara Live van vrijdag 11 februari: wereldpremière Luc Van Hove

klassieke muziek

vr 4 feb. - 14:04

Met de wereldpremière van zijn Symphony IV door het Antwerp Symphony Orchestra kan componist Luc Van Hove zijn grote symfonische werk eindelijk live horen klinken. Klara is erbij met een rechtstreekse uitzending. Daarin heeft Nicole Van Opstal ook een interview met de componist.
Luc Van Hove

Symphony IV
De symfonie zou voorjaar 2020 gecreëerd worden, maar werd wegens corona verschoven naar 11 februari 2022. Een mooi verjaardagscadeau voor de componist, die op 3 februari 65 jaar werd. Al vindt hij het wel geweldig spannend.

In het concert in de Koningin Elisabethzaal combineert het Antwerp Symphonic Orchestra Van Hoves symfonie met het vioolconcerto van Brahms, met als solist Gil Shaham. Brahms prijkt – naast Beethoven - ook hoog op het lijstje van Van Hoves historische voorbeelden.

Als gewezen docent muziekanalyse en compositie heeft Luc Van Hove veel kennis van en ontzag voor de grote symfonische traditie. Zijn vierdelige Symphony IV opus 56 is een klepper van 37 minuten. Van Hove kiest voor melodie - zij het niet tonaal - en voor een transparante partituur, met de nodige diepgang. Vorm en structuur zijn heel belangrijk in zijn werk, maar zijn symfonie is wel duidelijk een werk van de 21e eeuw. 

Bouwstenen
Componeren begint altijd met improviseren, met verbeelding, zegt hij. Wat daarna blijft hangen, vormt de essentie, de bouwstenen voor zijn structuur. Ze zijn de bedding waarin de rivier kan stromen. In dit geval gebruikt hij twee groepen van resp. 8 en 4 tonen- samen dus 12 tonen -, niet als toonladder, maar als een collectie van tonen. Hij noemt zijn werk post-tonaal, maar houdt wel van melodie. Zo is er een mooie cantilene voor de klarinet in het begin van het vierde deel.

Luc Van Hove is ook een verhalenverteller. Zijn muziek vormt een dramatische lijn met diverse belevingsintensiteiten, verstillingen en climaxen. 

Voor de structuur van zijn vierdelige symfonie liet hij inspireren door Lutoslawski’s Livre pour Orchestre, waarin drie korte deeltjes gevolgd worden door een groot symfonisch sluitstuk:
“Dit idee is ook aanwezig in mijn vierde symfonie. Een langzaam eerste deel (tempo: andante) werkt als een grote introductie; het tweede deel (tempo: molto allegro, leggiero) is een scherzo; het derde deel (tempo: poco andante, tranquillo) is een sober interludium, een intiem moment van wachten; het vierde deel, de finale (tempo: andante, agitato), ontvouwt dan de uiteindelijke symfonische ontwikkeling, en integreert in het verhaal de belangrijkste muzikale bouwstenen van de vorige drie delen. Meteen maakt deze finale het geheel pas echt begrijpelijk.”

Symphony IV, wereldpremière op 11 februari om 20u, rechtstreeks vanuit de Koningin Elisabethzaal in Antwerpen in Klara Live, met het Antwerp Symphony Orchestra o.l.v. Elim Chan.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Wil je wekelijks het beste uit de wereld van kunst en cultuur, klassieke, jazz- en wereldmuziek? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet