'Remains' is een blijver
klassieke muziek
di 20 okt. - 9:48

Wie?
Het vaste Belgische duo: Jolente De Maeyer, viool en Nikolaas Kende, piano
Wat?
REMAINS is het tweede album van het duo Jolente De Maeyer en Nikolaas Kende met de Suite Italienne van Igor Stravinsky (1882-1971), een selectie uit de 24 Preludes voor viool en piano van Lera Auerbach (1973) en de Fantasy in C groot, D 934 van Franz Schubert (1797-1828). Drie werken die ze heel graag en vaak spelen. REMAINS reflecteert over hoe het verleden onze snel evoluerende wereld inspireert en beïnvloedt. Stravinksy en Auerbach ontvluchtten Rusland en weken uit naar Amerika zonder hun thuisland helemaal los te laten. Schubert bleef in Wenen en droomde in zijn muziek van andere werelden.
Waarom moet u dit horen?
Al van bij de eerste maten van de Suite Italienne is het meteen duidelijk. Dit is zo transparant, zo verfijnd en zo pittig gespeeld! Ook de opnameklank bevalt me zeer. De muziek van de nu nog levende vrouwelijke Russische componiste Lera Auerbach kende ik niet echt, maar het is een echte aanwinst, ook voor Klara die er alles aan doet om vrouwelijke componisten in het daglicht te zetten. De selectie uit de 24 Preludes zijn dan eens avontuurlijk, ontstuimig zelfs sarcastisch, dan eens onschuldig of ingetogen. Naar wat de componiste zelf zegt: 'Radeloos en hoopvol, vergelijkbaar met het leven zelf'. Auerbach had duidelijk de 24 Preludes op.34 van Dmitri Shostakovitch in gedachten. Schuberts virtuoze Fantasy in C is niet alleen een uitdaging voor de violiste, ook de pianist moet zich schrap zetten. Volgens de Russische pianist Nikolai Lugansky is dit 'het moeilijkste stuk ooit geschreven voor piano'. Wat Nikolaas Kende met een monkellachje beaamt. Vooral de variatiereeks op het lied 'Sei mir gegrüsst' is een echt bravourestuk.
Praktisch
Opgenomen door en uitgegeven bij: Evil Penguin Classic 2020 EPRC 0034
Beluister ook het interview met Jolente De Maeyer en Nikolaas Kende op Klara.be bij Music Matters van 8 oktober.
Liesbet Vereertbrugghen