Staande ovatie voor Ioana Cristina Goicea
klassieke muziek
do 23 mei - 8:54

Woensdagavond was een uitzonderlijk boeiende avond met twee totaal verschillende uitvoerders, en zoals ik kon merken liepen de meningen over hun prestaties sterk uiteen…
Seiji Okamoto - °21/06/1994 Chiba - Japan
De Japanner Seiji Okamoto studeert momenteel aan de Hochschule für Musik "Hanns Eisler" in Berlijn bij Antje Weithaas. Hij won de vorige jaren ereprijzen bij de Wieniawski Competition in Polen en tijdens de 6th Sendai International Music Competition. Hij maakte een grote indruk in de vorige rondes met zijn prachtige stijlgetrouwe vertolkingen. Ik omschreef hem als dé poëet van deze sessie.
Ook hij zet deze derde finaleavond in met het verplichte werk, Fidl van Kimmo Hakola. Ondertussen hebben we het werk al viermaal kunnen beluisteren en ik ontdek bij elke uitvoering nog steeds nieuwe zaken in de partituur. Wat me, net zoals bij zijn vorige vertolkingen, opvalt is dat hij zich de partituur volledig eigen gemaakt heeft en een uitvoering brengt met een mooie opbouw over het ganse werk. Voor mij was dit tot nog toe de beste uitvoering van het verplichte werk. Hij brengt het met veel overtuiging, en wat voor een prachtige klank heeft deze violist! Hij speelt, zoals nog 10 andere finalisten op een Italiaanse viool, maar van deze violen is dit de jongste, het is een viool van Giovanni Francesco Pressenda uit 1831.

De eerste uitvoering van het vioolconcerto van Jean Sibelius, die zelf een opleiding als violist genoot, in 1904 was geen groot succes. Daardoor besliste Sibelius het concerto te herwerken. De première van deze ‘herwerkte’ versie vond plaats in 1905 onder leiding van Richard Strauss en het is deze versie die we sindsdien kennen. De eerste versie was onbekend tot 1991 toen de erfgenamen van Sibelius de toestemming gaven voor een eenmalige live uitvoering en opname. Deze opname is terug te vinden op het BIS label in uitvoering met Leonidas Kavakos als violist en onder de leiding van Osmo Vänskä.
Okamoto kon me in zijn uitvoering van Sibelius boeien vanaf de eerste noot met zijn prachtige warme toonvorming. Sommigen zullen misschien vallen over zijn intonatieproblemen, ja, die waren er inderdaad maar dit is een echte artiest naar mijn hart, en waar hij ook zal eindigen in deze wedstrijd. Ik ga hem met veel plezier verder volgen.

Ioana Cristina Goicea - °06/11/1992 Boekarest - Roemenië/Duitsland
Ioana Cristina Goicea genoot haar opleiding aan de University of Music, F. Mendelssohn-Bartholdy te Leipzig alsook aan de University of Music and Theatre te Hannover. Zij behaalde reeds ereplaatsen bij de Fritz Kreisler Competitie en vorig jaar de 1ste prijs bij de German Music Competition en 5de prijs bij de internationale Vioolcompetitie te Indianapolis.
In de halve finale was ze indrukwekkend in de vertolking van de Vioolsonate nr. 3 in a, op. 25 van Georges Enescu. Voor de finale was zij een van mijn favorieten, maar eerlijk gezegd ben ik wat op mijn honger blijven zitten. Dat ze een uitstekende violiste is staat natuurlijk buiten kijf, maar mij kon ze niet bekoren…
Zij kiest voor het vioolconcerto van Sjostakovitsj, toch wel een van de meest iconische vioolconcerti uit de 20e eeuw, maar ik miste echte inleving in de partituur. Ze zou je in het eerste deel vanaf de eerste noot bij je nekvel moeten nemen en je meeslepen door alle mogelijke emoties, maar ik miste echte inleving…

In het tweede deel duurde het echt wel een tijd alvorens het orkest en de soliste hetzelfde tempo hadden. Ik had sterk de indruk dat zij sneller wilde, maar dat de dirigent strak de teugels in handen wilde houden, met toch wel wat storende decalages tot gevolg.
Het derde deel werd prachtig ingezet door de houtblazers van het orkest. Trouwens de prachtige prestatie van de Engelse hoorn van het orkest, Bram Nolf, mag zeker eens in de schijnwerpers gezet worden, maar ik vond haar passacaglia niet doorleefd en innig, maar veel te pathetisch. Met de finale Burleske pakte ze echt de ganse zaal in.
Ik ben na deze prestatie niet overtuigd, ik hoopte op een meer doorleefde uitvoering van dit concerto… maar misschien sta ik wel alleen met dat gevoel. In ieder geval was het publiek laaiend enthousiast en kregen we voor de eerste keer deze week een staande ovatie.

auteur: Wolfgang Heiremans
Wolfgang Heiremans werkt sinds enkele jaren voor de audiotheek van de VRT en als opnameleider voor Klara. Voordien was hij 20 jaar actief als violist. Hij was 1e violist bij het Antwerp Symphony Orchestra en concertmeester bij Il Novecento. Hij volgt de Koningin Elisabethwedstrijd al sinds 1980.