Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Playlist

Updates

blijf verwonderd!

jazz

klassieke muziek

kunst & cultuur

Viva Verdi

Viva Verdi! Aflevering 4: Aida

blijf verwonderd!

ma 12 jul. - 9:34

Het is een klein wonder dat Verdi zich na Don Carlos (1867), en zijn problemen met ‘la grande boutique’, de Parijse opera, toch nog liet overhalen een opera te schrijven. Noch het prestige, de opdracht kwam van de kedive van Egypte, noch de financiële vooruitzichten haalden hem over de streep, wel het sterke libretto. Aida is in tegenstelling tot wat velen denken, één van de meest intimistische opera’s van Verdi, een tragische driehoeksverhouding tegen de achtergrond van het oude Egypte.
Aida

Oorspronkelijke aanleiding waren de festiviteiten voor de opening van het  Suez-kanaal in 1869. Maar Verdi weigerde een gelegenheidswerk te schrijven. De première vindt pas plaats in Cairo op 24 december 1871. Veelbetekenend ook voor de receptie van het werk, de somptueuze Egyptische decorstukken raken geblokkeerd in het Pruisische beleg van Parijs. De première in de Scala op 8 februari 1872 met Teresa Stolz in de titelrol wordt een triomf. Egyptische fanfares en de oriëntalistische mode worden de maatstaven voor spektakeluitvoeringen, die het werk onrecht aandoen.
Uit dezelfde periode dateert Verdi’s enige strijkkwartet met verwijzingen naar de erg intimistische Aida-muziek. En ook de driehoeksverhouding uit Aida vindt met Teresa Stolz een echo in zijn eigen leven.
Aida, de zesde aflevering van Viva Verdi met Francis Maes, Paul Korenhof, Luc Joosten en Marc Clémeur.

Na de triomf van ‘Aida’ liet Verdi het Milanese publiek dat hem weer in het hart had gesloten 16 jaar op zijn honger. Verdi trekt zich met Peppina terug in de rust van Sant’Agata. Naast zijn enige strijkkwartet (1873) en de Messa da Requiem, ter nagedachtenis van Alessandro Manzoni (1874), herwerkt hij in die jaren van zelfgekozen ballingschap vroegere werken als ‘Don Carlos’, ‘La Forza del Destino’ en ‘Simon Boccanegra’.
Na 6 jaar, in 1877, weet bohême componist, librettoschrijver, Wagnerbewonderaar en ‘scapigliato’ (lett. langharig tuig) Arrigo Boito  hem uit dat isolement te halen. Niet simpel, want hij had Verdi in 1863 diep gekrenkt, door hem de achterstand van de Italiaanse muziek aan te wrijven. Zij vinden elkaar in hun liefde voor Shakespeare dankzij de bemiddeling van hun uitgever Giulio Ricordi. De dertig jaar jongere Boito heeft een ‘Otello’ in gedachten, en dat haalt Verdi over de streep. Dertig jaar na ‘Macbeth’ (1847) en talloze pogingen tot ’Il re Lear’, lukt het met ’Otello’ eindelijk. Het zal dan nog tien jaar duren voor de opera in première gaat. Die première op 5 februari 1887 in de Scala van Milaan staat met stip genoteerd in de geschiedenis van de opera. Iedereen die in Europa muzikaal meetelde was op het appel. De ovaties begonnen al tijdens het eerste bedrijf.
Met ‘Otello’ voegt de 74-jarige Verdi een radicaal nieuw hoofdstuk toe aan zijn oeuvre.
‘Otello’, de zevende aflevering van Viva Verdi met Luc Joosten, Paul Korenhof en Johan Uytterschaut.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Wil je wekelijks het beste uit de wereld van kunst en cultuur, klassieke, jazz- en wereldmuziek? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet