Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Les Anges Musiciens - Sophie Karthäuser

Les Anges Musiciens - Sophie KarthäuserBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Sophie Karthäuser (sopraan); Eugene Asti (piano) Label: Harmonia Mundi HMC 902179
Les Anges Musiciens - Sophie Karthäuser

Les Anges Musiciens - Sophie Karthäuser

Programma: Liederen van Francis Poulenc: Deux Poèmes de Louis Aragon; Trois Poèmes de Louise Lallanee; Tel Jour telle nuit; Fiançailles pour rire; La courte Paille; Deux chansons pour Yvonne Printemps; Bleuet; Voyage à Paris; Montparnasse; Hôtel...

Les Anges Musiciens… Een schalkse knipoog van de uitvoerders naar de uitvoerders zelf, een grapje à la Poulenc? Neen, de titel van deze cd komt uit La Courte Paille (letterlijk vertaald “Het korte rietje”) , een reeks gedichten van Maurice Carême die Francis Poulenc op muziek zette voor het zoontje van Denise Duval. Duval was één van Poulencs lievelingssopranen naast die andere grote stem, de bariton Pierre Bernac, waarvoor hij tal van liederen componeerde. Poulenc hield bijzonder veel van de menselijke stem, het was zijn “grootste liefde”. Zijn ‘chansons’ behoren dan ook tot de top van het Franse liedrepertoire uit de eerste helft van de 20ste eeuw. Poulenc koos voor zijn zettingen steeds voor eigentijdse dichters. Guillaume Apollinaire, Paul Eluard, Max Jacob, André Breton e.a. hij leerde ze kennen dankzij zijn vriendin Raymonde Linoissier die hem meetroonde naar schrijversbijeenkomsten in ‘La Maison des Amis des Livres’, de beroemde Parijse boekhandel aan de rue de l’Odéon. Daar hoorde Poulenc de dichters in hoogsteigen persoon uit hun werk voordragen. Hij kon zich uitermate goed vinden in hun verbeeldingswereld en hij leerde er ook het belang kennen van de prosodie, de manier waarop een tekst gebracht wordt. Poulenc hield er een grote liefde aan over voor de Franse dichtkunst, en dat hoor je ook in zijn liederen. Sopraan Sophie Karthäuser is werkelijk een gedroomde stem om dit repertoire te vertolken. De liederen van Poulenc vragen namelijk een specifiek stemtimbre: soepel, licht en puur, liefst zonder vibrato. Dat heeft o.a. te maken met de aard van de teksten die speels, dromerig, nonchalant, melancholisch maar ook ironisch en vol zelfspot kunnen zijn. Juist dat overschakelen van de ene stemming naar de andere, dat is de grote kracht van Karthäuser. We mogen ook de verdienste niet vergeten van de Amerikaanse pianist Eugène Asti, die vroeger nog Felicity Lott, die andere grote Poulenc-vertolkster mocht begeleiden. Als u zin heeft in een portie Parijs, haal dan wat wijn en een Frans stokbrood in huis en zet deze plaat op: du vin, du pain et du Poulenc!

Katleen Van Bavel

Klara's oordeel