Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Les Contes d'Hoffmann van Jacques Offenbach in de Munt: glitter en tristesse

Les Contes d'Hoffmann van Jacques Offenbach in de Munt: glitter en tristesseBlijf verwonderd!

Les Contes d'Hoffmann is een echte opera, het muzikaal testament zeg maar van Offenbach, een verhaal waarin hij ook iets ernstigs wilde vertellen naast alle humor en charme in het werk. Het is een verhaal over vergane glorie, de zoektocht naar inspiratie bij de kunstenaar, over onmogelijke liefdes en het eindigt met deze prachtige zin uit de mond van de Muze: On est grand par l'amour et plus grand par les pleurs.
Les Contes d'Hoffmann in de MuntUhlig

Les Contes d'Hoffmann in de Munt

In de versie van regisseur Krzysztof Warlikowski en dirigent Alain Altinoglu krijgen we de gezongen recitatieven te horen en niet de gesproken dialogen en worden de rollen van de vier geliefdes van Hoffmann en de rollen van de vier slechterikken in het verhaal vertolkt door één sopraan en één bariton. Warlikowski benaderde ook in vorige ensceneringen het operagenre vanuit de filmtraditie en blijft trouw aan die aanpak. In Les Contes wordt Hoffmann voorgesteld als een filmregisseur die niet meer aan de bak komt en onderhevig is aan zijn verslavingen. Zijn obsessie voor de filmster Stella is allesverzengend. Stella, een geweldig acterende Patricia Petibon, zien we voortdurend aanwezig op een groot scherm op de achtergrond terwijl ze in de opera zelf alleen aan het eind even komt opdraven. De drie vrouwen: Olympia, een mechanische pop, Antonia, een ziekelijke artieste en Giulietta, een Venetiaanse courtisane zijn creaties in de geest van Hoffmann. Het zijn drie verschijningen van zijn aanbeden Stella, een krachttoer voor Petibon die in de huid kruipt van deze drie figuren en daar telkens een andere vocaliteit voor moet hanteren wat niet altijd even vlekkeloos verliep. Nicklausse, alias de muze van Hoffmann wordt hier neergezet als een regie-assistente, een vrouwelijke kameraad die echt van hem houdt en met lede ogen aanziet hoe hij van de ene liefdesillusie naar de andere wankelt. Het is een grote rol voor mezzosopraan Michèle Losier die tijdens de première de ster van de avond was. De transformatie van de liefdesrivaal Lindorf in de andere booswichten is een mooie vondst van Warlilowski met een geweldige knipoog naar een recente film -geen spoiler hier- en bariton Gabor Bretz bewijst met zijn interpretatie van die vier rollen dat hij bij de grote zangers van vandaag hoort. Tenor Eric Cutler, de Hoffmann van dienst toont zijn kwetsbaarheid op het toneel en zingt deze rol met vloeiende lijnen en grote stembeheersing. Indrukwekkend zoals altijd is Sir Willard White alleen al door zijn presence op het toneel maar zeer zeker ook door zijn feilloze Franse dictie en projectie van de stem in het theater. Heel mooie beurt maakte de jonge tenor Loïc Félix in diverse rollen die hij met veel verve vertolkte. Zoals je van een eindjaarsproductie mag verwachten is er veel glamour op het toneel in de decors en kostuums en er zijn grappige choreografieën. Positivo Alain Altinoglu houdt het geheel wonderlijk samen, brengt er vaart in en laat iedereen individueel schitteren. Een pluim krijgt het hoornensemble van de Munt, zij zorgden op muzikaal gebied voor een van de mooiste momenten in de voorstelling.

11-12-2019 Sylvia Broeckaert

Fidelio

Fidelio, uw trouwe gezel op zondagmiddag, neemt u mee in een denkbeeldige opera met alles erop en eraan: een spetterende ouverture, een aandoenlijke aria, een dromerig duet of een levendig ensemble. Een imaginair concert krijgt u er bovenop met heel wat kamermuziek, concerto’s of symfonisch werk en de zangers blijven aanwezig om ons een liedbundel aan te prijzen, een cantate of aanstekelijke koormuziek en wie weet ook nog een verrassend toemaatje.

Presentatie: Sylvia Broeckaert

Samenstelling: Sylvia Broeckaert

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via fidelio@klara.be

Fidelio, elke zondag van 15 tot 18 uur via Klara, klara.be en de Klara-app.
Nadien is de uitzending nog 2 weken lang te herbeluisteren via de site en de app.