Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Lisa Batiashvili - Echoes of time - Esa-Pekka Salonen

Lisa Batiashvili - Echoes of time - Esa-Pekka SalonenBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Lisa Batiashvili, viool; Hélène Grimaud, piano; Symfonieorkest van de Beierse Omroep o.l.v. Esa-Pekka Salonen Label: DG 477 9299
Lisa Batiashvili - Echoes of time - Esa-Pekka Salonen

Lisa Batiashvili - Echoes of time - Esa-Pekka Salonen

Programma: Dmitri Sjostakovitsj: Concerto nr.1 in a voor viool en orkest op.77 - Lyrische wals; Giya Kancheli: V & V; Arvo Pärt: Spiegel im Spiegel; Sergej Rachmaninov: Vocalise op.34 nr.14

Je zou het niet zeggen als je naar de foto's op en in het cd-boekje (die meer van een mode-fotoshoot hebben) kijkt, maar de Georgische violiste Lisa Batiashvili is oud genoeg om, als kind, de onderdrukking in de vroegere Sovjet-Unie nog gevoeld en meegemaakt te hebben. Dat is een van de redenen waarom ze de muziek van Dmitri Sjostakovitsj goed begrijpt en ook wil uitvoeren. Tegelijk hoorde ze die muziek thuis dikwijls, als haar vader-violist Tamas de strijkkwartetten van Sjostakovitsj instudeerde met zijn eigen strijkkwartet. Het is dan natuurlijk ook geen toeval dat Batiashvili als hoofdmoot op haar DG-debuut koos voor het eerste vioolconcerto van Sjostakovitsj, door zijn dimensies wellicht het belangrijkste concerto van de componist. Het is een uitstekende uitvoering geworden, met een zangerige en donkere openings-nocturne, die gevolgd wordt door een sarcastisch, maar altijd opvallend beheerst scherzo. Hoogtepunt is de lange passacaglia met een bijzonder gevoelige en aangrijpende slotcadens, waarin de soliste met haar slanke en trefzekere viooltoon een prachtige dialoog aangaat met verschillende solisten in het orkest. Esa-Pekka Salonen toont zich hier overigens een ideale, want erg attente begeleider. Voorts vind je in dit programma waarin Batiashvili terugkijkt naar de Sovjettijd nog breekbaar-melancholisch werk van twee bekende componisten die het land verlieten: V & V voor viool, 'taped voice' en strijkers van Giya Kancheli en het intussen al behoorlijk populaire Spiegel im Spiegel van Arvo Pärt. In dit laatste stuk, net als in de afsluitende, beroemde Vocalise van Sergej Rachmaninov, krijgt Batiashvili het uitstekende gezelschap van Hélène Grimaud, een muzikante waar ze al lang mee wilde samenwerken.

Bart Tijskens

Klara's oordeel