Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Home

Luister

Klara Select

De zomer van klara

Jan martens en opera ballet vlaanderen op het erepodium in avignon

Jan Martens en Opera Ballet Vlaanderen op het erepodium in Avignon

Door De zomer van Klara
Bannerafbeelding voor fragment

1 maand geleden

7 min

Een nieuwe voorstelling creëren voor de Cour d'Honneur van het prestigieuze Festival van Avignon, dat is een hele eer. En dit jaar viel hij te beurt aan choreograaf Jan Martens.

'Dat is redelijk uitzonderlijk voor een Belgische productie', meent Filip Tielens. In het verleden gingen Anne Teresa De Keersmaeker, Sidi Larbi Cherkaoui en Guy Cassiers Martens vooraf. Nog uitzonderlijker is dat Martens de dansers van Opera Ballet Vlaanderen meeneemt. 'Het is nog maar de tweede keer dat een klassiek balletgezelschap op de Cour d'Honneur speelt'.

Vorig jaar maakte Martens in Avignon indruk met zijn voorstelling 'Any attempt will end in crushed bodies and shattered bones', een voorstelling waarvoor hij een uiteenlopende groep dansers van 17 tot 70 samenbracht. Het waren niet allemaal professionals. In de nieuwe voorstelling, Futur Proche, gaat hij aan de slag met perfect geschoolde dansers die een flinke technische bagage meebrengen.

'Het is geen klassieke dans, al zitten er af en toe wel knipoogjes in naar klassieke balletposities', ontdekte Filip Tielens tijdens de wereldpremière in Avignon. 'In het begin nemen de dansers plaats op een 20 meter brede bank. In de ouverture belichamen ze de muziek die gespeeld wordt. Daarna gaat het tempo de hoogte in. Ze maken strakke patronen rondom die bank. Bij momenten lijkt het een dansrave waarbij de muziek stopt en start en dat allemaal op klavecimbelmuziek.'

De ster van de avond is de Poolse klaveciniste Goska Isphording, die een uur en een kwartier speelt. 'Dit is al de derde voorstelling op rij waarin Jan Martens klavecimbelmuziek gebruikt', vertelt Tielens. 'Isphording speelt 20ste-eeuwse composities en die muziek galmt majestueus door het Palais des Papes. Achteraf kreeg ze dan ook een groot applaus voor haar prestatie.'

Toch is Filip Tielens wat in dubio over Futur Proche. 'Jan Martens ziet er verwijzingen in naar de nabije toekomst. De ideeën van een apocalyps en een natuurramp zitten in het stuk, maar ik moet bekennen dat ik dat niet altijd zo goed lees in de voorstelling. Misschien wel op het einde, wanneer de dansers zich tot op het ondergoed hebben uitgekleed en een ritueel bad nemen in een ton water op het podium. Ze bewegen in slow motion in het halfdonker op scène en ondertussen worden er vervreemdende klanken toegevoegd aan de klavecimbelmuziek, waardoor je een soort horrormoment krijgt. Ik denk dat hij daarmee een apocalyptische toekomst suggereert. Ook de onmogelijkheid om in opstand te komen zit in de choreografie. Het zijn veel ideeën die niet allemaal even goed uitgewerkt zijn.'

Het verdict? 'Ik moet een beetje het antwoord schuldig blijven op de vraag wat Jan Martens nu precies wil vertellen met deze voorstelling, waarin hele mooie beelden zitten maar niet elke scène even sterk is', besluit Filip Tielens. 'Dat maakt het een wat wisselvallige voorstelling.'

Futur Proche van Jan Martens is dit najaar te zien bij Opera Ballet Vlaanderen

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde Programma's

Blijf op de hoogte

& wees er als eerste bij voor tickets, meet and greets of gewoon de nieuwe podcasts.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

VRTNU wordt VRTMAX

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet