Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Home

Luister

Klara Select

Espresso

Frans masereel een pacifist met guts en beitel

Frans Masereel: een pacifist met guts en beitel

Door Espresso
Bannerafbeelding voor fragment

2 maanden geleden

6 min

Vijftig jaar geleden overleed de befaamde kunstenaar Frans Masereel. Als hommage aan hem opende er vorig weekend in Gent een dubbeltentoonstelling. Voor het ene luik van deze expo moet u in het Museum voor Schone Kunsten zijn, het andere luik is te zien in het Amsab, het Instituut voor Sociale Geschiedenis. Klararedacteur Sara Debroey ging kijken.

 

Masereels geliefde medium was de houtsnede met de typische zwart-witverdeling van het vlak. Hij hield ervan omdat de houtgravure zo goedkoop en makkelijk te reproduceren is. Op die manier kon hij veel mensen bereiken. Uit zijn oeuvre blijkt een grote sociale bewogenheid die hij met de wereld wilde delen. Pacifisme, de uitbuiting van de kleine man door kapitaal en industrie, de positie van de vrouw, het kolonialisme, de fascinatie voor de grootstad, maar ook de vervreemding ervan vind je allemaal terug in zijn werk. 

De houtgravure is een oud medium dat dateert van de Middeleeuwen. Deze techniek won begin 20ste eeuw weer aan grote populariteit en Masereel pikte dit op. Wat hem hierin erg interesseerde was de directheid ervan. De houtsnede vraagt om een heel heldere, expressieve lijn omdat grote detailwerking niet mogelijk is als je werkt met guts en beitel. In het MSK in Gent hebben ze een selectie gemaakt van de 700 werken die ze in hun collectie hebben zitten. 

Een werk dat heel sprekend is voor Masereels persoonlijke stijl is de prent De schaduw uit 1925. Je ziet een naakte vrouw op een bed die je verschrikt aankijkt. De schaduw op de vloer maakt duidelijk waar ze echt naar kijkt: een enorme grote zware man die op haar afkomt van wie je dus enkel de schaduw ziet. Als Masereel de grote kapitalist of de machthebber uitbeeldt zijn dat altijd gigantisch zware mannen. Het gaat dus om een weerloze vrouw die benaderd wordt door een machthebber. Is de vrouw een prostituee? Of is ze een werkneemster bij een grote kapitalist die haar dwingt tot seksuele diensten, een #metoo avant la lettre? 

Masereel staat ook bekend als de vader van de graphic novel en dat is terecht, want hij heeft een aantal beeldromans gemaakt. Dat zijn verhalen met prentjes waar geen woord aan te pas komt, maar waar zijn typische thema’s in terugkeren.

 

Frans Masereel - In woord en beeld, tot 5 juni in het Museum voor Schone Kunsten in Gent.

De vriendschap - Masereel, Bazalgette en Zweig, tot 28 augustus in het Amsab-ISG in Gent.

 

Frans Masereel - De Schaduw

© Museum voor Schone Kunsten, Gent

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde Programma's