Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Home

Luister

Klara Select

Espresso

Lieven trio hit the road is een van de ontdekkingen van het jaar

Lieven Trio: “Hit the Road is een van de ontdekkingen van het jaar!”

Door Espresso
Bannerafbeelding voor fragment

30 dagen geleden

4 min

Er waait een frisse wind door de bioscoopzalen: Hit the Road. De debuutfilm van Panah Panahi. Die assisteerde jarenlang zijn vader, de beroemde Iraanse filmmaker Jafar Panahi. En nu debuteert Panah zelf, met een roadmovie nog wel. Een auto, een desolaat landschap en een groot geheim. Dat zijn de ingrediënten van Hit the Road.

Filmjournalist Lieven Trio: “Iran heeft ons al veel filmtalent geschonken: Abbas Kiarostami, Jafar Panahi, Mohammad Rasoulof of Asghar Farhadi. Voeg daar Panah Panahi maar aan toe. Zijn debuut is een van dé ontdekkingen van het jaar!”

Toch nog even over de pedigree van Panah Panahi.

Jafar Panahi, de vader dus, klaagt in zijn films (The Circle, Offside) wantoestanden en sociaal onrecht aan. Iets wat het autoritaire regime in Iran hem bijzonder kwalijk heeft genomen. Jafar werd in 2010 gearresteerd, kreeg zes jaar cel en twintig jaar reis- én beroepsverbod. Iets waar hij zijn voeten aan veegde want hij smokkelde zijn film op USB-stickjes het land uit.

De vader blijft dus filmen. En nu ook de zoon. En op een indirecte manier verwerkt die de sancties tegen zijn vader in zijn eigen werk.

Hit the Road gaat over een gezin dat met de auto onderweg is. Op het eerste gezicht lijkt het niet meer dan een lange rit naar een vakantiebestemming. Maar stilaan wordt duidelijk dat het gezin op de vlucht is. De oudste zoon heeft problemen met het regime en moet zo snel mogelijk het land uit.

Trio: “In een interview vertelde Panah Panahi me dat zijn film geïnspireerd is door de hele saga met zijn vader. Op een bepaald moment kreeg die zelfs dreigementen die betrekking hadden op zijn dochter Solmaz, zelf een actrice. De jonge vrouw moest zo snel mogelijk weg uit Iran. Een tragisch autobiografisch element.”

Hit the Road is een prachtige mengeling van tragedie en komedie. Panahi vertelt op een heel poëtische manier, met veel suggestie en gevoel. Trio: “Het is ook een geweldig entertainende roadmovie vol verbeelding en humor. Dat laatste komt vooral door het zesjarige zoontje van het gezin dat niet kan stilzitten en de hele tijd door vragen stelt.”

De film speelt zich voor een groot deel af in de auto. Iets dat wel vaker gebeurt in Iraanse cinema. Trio: “Ik heb aan Panah Panahi gevraagd hoe dat komt. En zijn antwoord klonk heel interessant. In Iran heb je op straat geen vrijheid. Je bent de hele tijd bang dat het regime je in de gaten houdt. De auto is niet gewoon een voertuig. Het is ook een soort toevluchtsoord, een tweede thuis, een plek waar je min of meer vrij kan zijn. Dat geldt voor gewone burgers in Iran, maar zeker voor filmmakers.”

Hit the Road, nu in de cinema.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde Programma's