Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Home

Luister

Klara Select

Espresso

Mark janssens eens bernard haitink voor een orkest stond veranderde hij in een jonge man

Mark Janssens: "Eens Bernard Haitink voor een orkest stond, veranderde hij in een jonge man."

Door Espresso
Bannerafbeelding voor fragment

7 maanden geleden

5 min

Donderdag is topdirigent en legende Bernard Haitink overleden. Hij overleed in Londen omringd door zijn familie. Haitink was 27 jaar chef-dirigent van het Concertgebouworkest, dirigeerde bij de grootste orkesten wereldwijd en maakte meer dan 450 opnames. Hij werd 92. Mark Janssens: "Het is een einde van een tijdperk, de dood van een monument. Haitink heeft bezield, geraakt en ontroerd."

 

Twee jaar geleden nam Haitink afscheid van het concertpodium. Toespraken, een bloemenzee en oorkondes waren buiten Haitink gerekend. Hij wou een zo gewoon mogelijk concert, dat dan ook toevallig zijn allerlaatste was. De muziek moest centraal staan. Mark Janssens: "Het was ontroerend om Haitink met zijn laatste krachten te zien dirigeren."

 

Zijn passie voor muziek begon tijdens de concerten van Mengelberg, die hij als kind in het Concertgebouw bijwoonde. Haitink: "Niemand kon mij tegenhouden, ik moest en zou muziek horen." Hij begon met viool spelen, maar dirigeren was al snel de droom.

 

Zo geschiedde, Haitink volgde twee keer de dirigentencursus van de Nederlandse Radio Unie bij Ferdinand Leitner. In 1956 verving hij Carlo Maria Giulini tijdens een concert van het Concertgebouworkest. Hij hoorde bij het afgaan van de trappen, een vrouw fluisteren: 'God, wat een baby!' Ook wanneer hij na een paar jaar echt aan de slag ging als chef-dirigent bij het Concertgebouworkest voelde hij de druk van het orkest. Mark Janssens: "Achteraf zei hij dat hij te jong was. De oudere muzikanten hadden het gevoel: wat komt die jonge snaak hier doen. Maar op een bepaald moment, had iedereen wel door wat voor uitzonderlijk dirigent hij was."

 

"Als ik hem Bruckner hoorde dirigeren, dat was onvergetelijk." Zijn twee favorieten waren de componisten Bruckner en Mahler. "Haitink zei soms: het lijkt alsof ik alleen van Bruckner en Mahler hou, maar dat is helemaal niet waar. Maar als mensen mij Bruckner en Mahler willen horen spelen, dan doe ik dat."

 

Mark Janssens: "Hij begon na verloop van tijd steeds economischer te dirigeren, kleine gebaren en gelaatsuitdrukkingen. Daarmee hadden de muzikanten genoeg om de klank die Haitink wou uit het orkest te toveren. Het was op het einde van zijn carrière bijna pure magie, maar geen tovenarij. Het was altijd heel helder en duidelijk. Er gebeurde iets met Haitink!"

 

Foto copyright ANP

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde Programma's