Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Home

Luister

Klara Select

Espresso

Noe choqueert niet maar ontroert met vortex

Noé choqueert niet, maar ontroert met Vortex

Door Espresso
Bannerafbeelding voor fragment

1 maand geleden

5 min

Als je deze week één film gaat kijken, laat het dan Vortex zijn van Gaspar Noé. Dixit filmrecensent Jeroen Struys. Want na Noé’s films over seks en wilde feestjes met drugs en drank, maakt de Argentijnse enfant terrible nu deze gevoelige film over de laatste dagen van een oud koppel. Jeroen Struys: “Het is een belevenis.”

In documentaire stijl legt de regisseur het leven in de besloten vertrekken van het appartement van het koppel vast. De man is een schrijver, die de laatste hand legt aan wat zijn magnum opus moet worden. Maar zijn schrijven wordt bemoeilijkt omdat zijn vrouw lijdt aan dementie.

De vrouwelijke hoofdrol wordt gespeeld door Françoise Lebrun, een wat minder bekende Franse actrice die vooral bekend is van de Franse cultfilm La maman et la putain. En de mannelijke hoofdrol liet hij aan niemand minder dan Dario Argento, de Italiaanse regisseur van horrorfilms zoals Suspiria en Profondo Rosso. Argento was duidelijk een grote invloed op Gaspar Noé en je zou de twee zielsverwanten kunnen noemen. En zo kreeg Dario Argento als tachtiger zijn eerste grote hoofdrol.

Gaspar Noé staat bekend om zijn experimentele aanpak en dat is in Vortex niet anders. De opvallendste ingreep is dat de hele film in splitscreen is: je kijkt dus eigenlijk twee films tegelijk. Links krijg je het standpunt van de vrouw van het koppel te zien – en in een rechts frame dat van de man. Jeroen Struys: “En het strafste van al is dat het nog werkt ook. Het versterkt ook de indruk dat je als mens nooit echt bij de ander kunt geraken, dat de twee, hoe graag ze elkaar zien ook, toch al gescheiden zijn bij leven. En hoe straf die splitscreen werkt, blijkt ook – zonder te spoilen – helemaal aan het einde van de film.”

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde Programma's