Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Opvallend veel fusies in het theater

Door Espresso
2 maanden geleden
5 min
Volgende afleveringen afspelen

Deze week fuseerden twee dansgezelschappen en twee theatergezelschappen. Les Ballets C de la B en kabinet k smolten samen tot La Geste. Hof van Eede en De Koe vervelden tot De Hoe. Nu komen er nog een derde en een vierde bij. In Mechelen vormen kunstencentrum Nona, Abattoir Fermé en Jazzlab voortaan één organisatie. Ook Post uit Hessdalen en Zonzo Compagnie fusioneren.

Vanwaar die fusies? En waarom doen ze dat in aanloop naar de nieuwe subsidieperiode van het Kunstendecreet? We praten erover met theaterrecensent Filip Tielens.

Het Kunstendecreet is het instrument waarmee Cultuurminister Jan Jambon (N-VA) de kunstenorganisaties werkingsmiddelen kan geven, voor meerdere jaren of voor losse projecten. De bovenste laag bestaat uit de 7 zogenaamde Vlaamse Kunstinstellingen. Grote huizen zoals Concertgebouw Brugge, Brussels Philharmonic, DESINGEL of Vooruit. Zij moeten aan heel wat voorwaarden voldoen en zijn dan in principe zeker van hun subsidie.

Alle andere organisaties die subsidies willen ontvangen voor de periode 2023-2027 moesten voor 1 december 2021 hun dossier indienen.

Tielens: “Het beschikbare budget blijft ongeveer hetzelfde, zo’n 150 miljoen euro. Nieuw is wel dat organisaties nu ook voor 10 jaar in plaats van voor 5 jaar subsidies kunnen aanvragen. En daar is veel enthousiasme voor.”

Volgens Overleg Kunstorganisaties zouden zo’n 30 organisaties hiervoor kandidaat zijn. Het gaat dan om stadstheaters als Toneelhuis, KVS en NTGent. Maar ook grote jeugdtheaterhuizen zoals hetpaleis, kunstencentra als Z33 en STUK of theatergroepen als Het Nieuwstedelijk.

Tielens: “Dat maakt de middelgrote en kleinere organisaties wel wat zenuwachtig. Want als de Cultuurminister binnen het beschikbare budget meer geld zou verschuiven naar de grotere cultuurhuizen - wat strookt met eerdere beleidsdaden van N-VA - dan zouden er wel eens wat organisaties kunnen sneuvelen.”

Vandaar de fusies. Want als organisaties hun krachten bundelen, hebben ze een gunstigere startpositie bij de beoordelingscommissies. Hoewel het niet altijd de hoofdreden is.

Bij Les Ballets C de la B is oprichter Alain Platel sinds april officieel op pensioen. Hij zocht naar een manier om zijn knowhow en netwerk door te geven. Zijn vaste dramaturge Hildegard De Vuyst komt aan het hoofd te staan, samen met Joke Laureyns van kabinet k. Kabinet k stootte op de limieten van de groei en hoopt in de La Geste op grotere producties. Geen nood trouwens voor de fans van Alain Platel. Die blijft werken onder de vleugels van La Geste.

Bij de cluster rond kunstencentrum Nona is het een manier om het theater-, jazz- en beeldende kunstenluik nog verder uit te bouwen. Ook komen er artiesten in de cockpit van het kunstencentrum.

De Koe en Hof van Eede hebben al jaren een stevige artistieke, organisatorische en zelfs familiale band. Peter Van den Eede (De Koe) is de vader van Ans (Hof van Eede).

Uiterlijk op 30 juni 2022 beslist Cultuurminister Jambon over de structurele subsidies.

Foto © Stef Lernous

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde Programma's