Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Home

Luister

Klara Select

Espresso

Surgery is the new sex isnt it de nieuwe film van david cronenberg ook

“Surgery is the new sex, isn’t it?” De nieuwe film van David Cronenberg ook?

Door Espresso
Bannerafbeelding voor fragment

2 maanden geleden

5 min

Het Filmfestival van Cannes is afgelopen. Maar we blijven nagenieten in de bioscoop. Crimes of the Future van cultregisseur David Cronenberg, kwam meteen na de première in Cannes uit in de Vlaamse zalen.

Zoals zo vaak bij Cronenberg speelt Crimes of the Future zich af in de toekomst. Die ziet er niet rooskleurig uit. Eerder roestkleurig, in een Grieks, donker, afbrokkelend landschap waar boten gestrand of gekapseisd in zee liggen. Er blijft opvallend weinig natuur over. Een wereld waarin vooral synthetische materialen te vinden zijn.

En het zou Cronenberg niet zijn als die omgeving geen invloed had op het menselijk lichaam. Denk maar aan zijn eerdere films als Videodrome, The Fly en eXistenZ. Cronenberg maakte van body horror ooit zijn handelsmerk.

Ook zo in Crimes of the Future, waar sommige personages spontaan beginnen te evolueren. Door in hun lichaam nieuwe organen te ontwikkelen, proberen ze zich aan de omgeving aan te passen. Tumoren die ongecontroleerd groeien maar misschien wel voordelen bieden.

Saul Tenser (Viggo Mortensen) maakt er zelfs kunst mee. Elke keer als hij een nieuw orgaan “uitgebroed” heeft, organiseert Tenser een performance. Dan gaat hij in een griezelige, hoogtechnologische kist liggen terwijl zijn geliefde Caprice (Léa Seydoux) hem opensnijdt en het orgaan verwijdert.

Filmjournalist Lieven Trio: “Het klinkt vies maar in het universum van deze film hangt er net iets opwindends rond. De performances worden bijna in beeld gebracht als seksscènes. “Surgery is the new sex, isn’t it?”, zegt een van zijn fans.”

Crimes of the Future klinkt soms nogal mysterieus. Er zit zeker een ecologisch aspect aan de film, over de impact van milieuvervuiling op het menselijke lichaam. Ook thema’s als schoonheidsidealen, plastische chirurgie en body modification komen aan bod.

Trio: “Maar je kan de film ook zien als een metafoor voor het artistieke proces. Saul Tenser staat voor de kunstenaar, voor David Cronenberg zelf eigenlijk, die een hele tijd op iets zit te broeden en dat uiteindelijk met de wereld deelt. Een mooi maar ook een heel pijnlijk en uitputtend proces. Ik heb Cronenberg vorige week kunnen spreken, ergens op een dakterras in Cannes. En hij bevestigde mijn interpretatie. “Als kunstenaar geef je alles aan je werk, ook je binnenkant”, zei hij.”

Opnieuw speelt het lichamelijke aspect, de body horror, in deze film van Cronenberg. Al hoort hij zelf die term niet graag. Cronenberg spreekt liever over “body beauty”.

Trio: “Cronenberg is echt wel geobsedeerd door het menselijke lichaam en hoe dat vervormd en opgerekt kan worden. Hij vertelde me trouwens nog dat dat komt doordat hij is opgegroeid met zijn oma in de buurt. Die had een geamputeerd been.”

Crimes of the Future is als een wereld waar je induikt, met bizarre personages en fascinerende acteerprestaties. Maar de vaagheid van het scenario stoort ook. Dat haalt de punch er uit.

Trio: “Het geheel voelde een beetje aan als comfortfood voor Cronenbergfans, alsof hij een heleboel elementen uit zijn vorige films opvist en daar iets nieuws mee doet. Uniek en prikkelend maar hij heeft me minder door elkaar geschud dan met zijn andere films.”

Crimes of the Future loopt nu in de bioscoop.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde Programma's

Blijf op de hoogte

& wees als eerste bij voor tickets, meet and greets of gewoon de nieuwe podcasts.

Volg ons op

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

VRTNU wordt VRTMAX

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet