Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

The Hand of God, een film over het jeugdtrauma van Paolo Sorrentino

Door Espresso
2 maanden geleden
5 min
Volgende afleveringen afspelen

The Hand of God is de nieuwste film van Oscarwinnaar Paolo Sorrentino. Een heel persoonlijke film. Over een Italiaanse tiener en de voetballegende Diego Maradona. Vreugde en tragedie liggen dicht bij elkaar, net als liefde en verlies.

Filmjournalist Lieven Trio heeft de film gezien.

Vraagje: Wat is The Hand of God?

Juist, dat bijzondere doelpunt van Diego Maradona op het WK ’86 in Mexico.

In de kwartfinale tussen Argentinië en Engeland gebruikte Maradona zijn hand om de bal over de doelman te boksen. Maar de scheidsrechter had niets gezien, het doelpunt werd goedgekeurd en Argentinië won met 2-1. Op de persconferentie achteraf sprak Maradona de gevleugelde woorden: “Het was een beetje met mijn hoofd en een beetje met de hand van God.”

The Hand of God is voor alle duidelijkheid géén voetbalfilm. Hij gaat vooral over het leven van Paolo Sorrentino zelf. Het verhaal is gebaseerd op zijn eigen jeugd. En daarin heeft Maradona een bijzondere rol gespeeld.

Sorrentino groeide op in het Napels van de jaren 1980. De periode waarin Maradona getransfereerd werd naar Napoli en daar als de verlosser werd onthaald. Maar dat is niet alles. Maradona heeft op een bepaalde manier ook heel letterlijk het leven van Sorrentino gered. Sorrentino beleefde in zijn tienerjaren een enorme tragedie. Zijn beide ouders overleden door CO-vergiftiging. Dat Sorrentino toen is blijven leven, daar had Maradona een soort van goddelijke hand in.

Trio: “Sorrentino is een van de meest elegante filmmakers. La Grande Belezza is echt een meesterwerkje van beeld en geluid. De manier waarop hij decors bouwt, belichting gebruikt, camerabewegingen, muziek... Hij creëert daar echt iets magisch mee.”

In The Hand of God is Sorrentino aan de slag gegaan met zijn herinneringen aan Napels maar ook aan zijn familie. En die heeft hij op het scherm weer tot leven heeft willen wekken.

Trio: “Het is zijn meest bezielde film tot nu toe. Maar daarom niet zijn beste. Sorrentino toont de grote tragedie die hem is overkomen. Maar hij blijft te vaag over de impact op zijn eigen leven. Hij blijft moeite hebben om zich écht bloot te geven. Om in Napolitaanse sfeer te blijven: The Hand of God is als een vulkaan van gevoelens. Maar ze barst niet uit.”

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde Programma's