Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

The Original Rejected Soundtrack: het mysterie van de Bondsong

Door Espresso
2 maanden geleden
6 min
Volgende afleveringen afspelen

Rejected scores zijn soundtracks die geschreven zijn, maar de film nooit hebben gehaald. Want soms raken regisseur en componist er niet uit. En dan belandt een geschreven soundtrack al eens in de prullenmand, een geheime kluis of op een bootleg.

Kwatongen beweren dat je het in Hollywood pas echt als filmcomponist hebt gemaakt als je minstens drie keer bent afgewezen.

In de aanloop naar de World Soundtrack Awards in Gent en de marathonuitzending van The Original Soundtrack op zaterdag 23 oktober, diept filmjournalist Robin Broos elke ochtend een rejected score op.

Je hebt de Bondgirl, je hebt ook de Bondsong. En beide zijn even mysterieus.

De Bondsong is het nummer dat de title sequence begeleidt, vaak na de eerste actiescène. De song wordt steevast ingezongen door de popsterren van dat moment: Shirley Bassey, Tom Jones, Nancy Sinatra en Louis Armstrong passeerden allemaal al de revue.

Wie dat Bondnummer mag maken, is altijd een bron voor speculatie geweest. Niet zelden om promotionele redenen.

Voor Spectre, de Bondfilm uit 2015, zong Sam Smith ‘Writing’s on the Wall’.

Nochtans ging het gerucht dat Radiohead de song zou schrijven. Meer nog: Radiohead heeft het geschreven. Maar het is nooit in de film geraakt.

Hun eerste poging was Man of War, een nummer uit 1995 maar nooit uitgegeven. In 1998 herwerkten ze dit wel voor de film The Avengers. Maar het haalde uiteindelijk niet de film. Derde keer, goede keer, dacht Radiohead. Het nummer werd nog eens aangepast. Mét de obligate referentie naar het Bond-thema, ingespeeld door orkest en met een dramatisch arrangement.

Alleen vreesde regisseur Sam Mendes nu dat het nummer geen kans zou maken op prijzen. Om bijvoorbeeld de Oscar voor Beste Song te winnen, moet een nummer specifiek voor de film geschreven zijn.

Radiohead – kan u nog volgen? – schreef dan maar een nieuw nummer. Dat vond Mendes op zijn beurt te melancholisch. Enfin, je zou hetzelfde kunnen zeggen over het uiteindelijke nummer van Sam Smith. Maar dat heeft dan wel degelijk een Oscar gewonnen. Sam Mendes had juist gegokt.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde Programma's