Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Home

Luister

Klara Select

Espresso

Werner adriaenssens horta moest de meerprijs van het psk zelf betalen hij heeft dus heel erg opgelet

Werner Adriaenssens: "Horta moest de meerprijs van het PSK zelf betalen. Hij heeft dus heel erg opgelet."

Door Espresso
Bannerafbeelding voor fragment

2 maanden geleden

7 min

Op 4 april 1922 bekrachtigde de Brusselse burgemeester Adolphe Max de juridische basis voor de vereniging ‘Paleis voor Schone Kunsten’. Hiermee kwam hij tegemoet aan de wens van Koningin Elisabeth. Die ijverde al langer voor een nieuwe instelling voor schone kunsten.

In de oorspronkelijke statuten staat de bedoeling van het latere PSK duidelijk omschreven: ‘Het bouwen en beheren van een gebouw dat voornamelijk gewijd is aan artistieke tentoonstellingen, muzikale opvoeringen, en literaire of artistieke voorstellingen of bijeenkomsten.’ Missie geslaagd! Dat mogen 100 jaar later gerust zeggen.

De expo Project Paleis, een eeuwfeest in het Paleis voor Schone Kunsten, viert deze 100ste verjaardag.

De expo kijkt resoluut naar de toekomst. Werner Adriaenssens staat even stil bij de ontstaansgeschiedenis van het PSK zelf. Adriaenssens is curator Collecties 20ste eeuw bij het Museum Kunst en Geschiedenis, professor aan de VUB en eminent art-nouveaukenner.

Het voorstel van een nieuwe kunsttempel, vlakbij het Koninklijk Paleis, komt uit het hoofd van Koningin Elisabeth. Ze maakt Brussels burgemeester Adolph Max warm voor een cultuurhuis dat gewijd zal worden aan muziek, beeldende kunst, literatuur en theater. Max zet meteen een project op. Het is dan 1913 en de Brusselse stadsarchitect François Malfait ontwerpt een gebouw. Maar door de Eerste Wereldoorlog worden Malfaits plannen niet uitgevoerd.

Na de oorlog krijgt het idee opnieuw vorm en komt Victor Horta in het vizier. Die woont op dat moment in de Verenigde Staten.Horta heeft vooral ervaring met privéhuizen en kleine openbare opdrachten. Zijn grootste bouwwerk is de Innovation. Maar die opdracht was een stuk minder complex dan een cultuurtempel in het hart van Brussel. Al kun je wel enige verwantschap zien met het Volkshuis dat hij eind 19de eeuw in Brussel bouwde.

Horta staat voor enkele grote moeilijkheden. Eerst en vooral de locatie: een stuk heuvel van 80 are waardoor het gebouw zich over 8 verdiepingen uitstrekt. Een groot deel ervan bevindt zich lager dan het straatoppervlak. Aan de kant van het Warandepark mag het gebouw niet te hoog zijn. Anders wordt zicht op het Koninklijk Paleis belemmerd. Ook wordt het een hele kunstgreep om de verschillende functies die het gebouw moet  uitoefenen met elkaar te verzoenen.

In 1928 opent het Paleis voor Schone Kunsten de deuren.

 

Foto: Bouwwerf van het Paleis voor Schone Kunsten, 1924 © Archief Hortamuseum

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde Programma's