Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Playlist

Updates

blijf verwonderd!

jazz

klassieke muziek

kunst & cultuur

Home

Luister

Klara Select

Music matters

Sylvia broeckaert over jevgeni onegin in de munt

Sylvia Broeckaert over Jevgeni Onegin in de Munt

Door Music Matters

Bannerafbeelding voor fragment

8 maanden geleden

7 min

“Ik heb veel ontroering gezien en gehoord bij de toeschouwers. Het is wonderlijk hoe dat verhaal ons allemaal raakt, of je nu jong of oud bent, het maakt niet uit, iedereen herkent er iets van zichzelf in.” - Sylvia Broeckaert over de première van Jevgeni Onegin in de Munt.

Op zondag 29 januari vond de première van Jevgeni Onegin in de Munt plaats. Jevgeni Onegin is een opera van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski gebaseerd op de gelijknamige roman van Aleksander Poesjkin. Sylvia Broeckaert: "Het is een eenvoudig verhaal over boy meets girl maar tegelijk ontvouwt zich een heel rijke gevoelswereld in de tekst die dicht aanleunt bij het origineel van Poesjkin en zeker in de muziek van Tsjaikovski. Je voelt in elke noot hoeveel hij van zijn personages hield en hoeveel van zijn eigen hartstocht hij erin gelegd heeft.”

Op maandag 30 januari recenseerde Sylvia Broeckaert in Music Matters de nieuwste productie van de Munt. Beluister het gesprek met presentatrice Cara Van der Auwera hierboven. Jevgeni Onegin loopt nog tot 14 februari in de Munt. Meer info en tickets kan je hier terugvinden: klik.

Sylvia Broeckaert: “Tatjana schrijft haar liefdesbrief in een slaapkamer die de vorm aanneemt van een opengeklapt boek, ze zit gevangen in haar literaire dromen…Met heel weinig elementen op het toneel, bevind je je als toeschouwer telkens in een heel andere sfeer of milieu … De personenregie is knap uitgekiend en sterk geënt op de muziek, dat merk je in de lichaamstaal van de personages en in de choreografie van de koren.”

Sylvia Broeckaert: “De Oekraïense tenor Bogdan Volkov was de publiekslieveling van de première, in de rol van Lenski. Hij beroerde alle harten met onwaarschijnlijk mooie en effectvolle pianissimo’s. De Britse sopraan Sally Matthews verbluft me door haar ongelooflijke wendbaarheid, in een eerdere productie als de serene Marschallin in Der Rosenkavalier, nu als het onstuimige jonge meisje Tatjana. De chemie tussen de Franse bariton Stéphane Degout en Sally Matthews geeft vonken in het duet van de onmogelijke liefde aan het einde van de opera.”

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde programma's

Blijf op de hoogte

Wil je wekelijks het beste uit de wereld van kunst en cultuur, klassieke, jazz- en wereldmuziek? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet