Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Home

Luister

Klara Select

Pompidou

Brons en bloemen in het middelheimmuseum camille henrots eerste solotentoonstelling in belgie

Brons en bloemen in het Middelheimmuseum: Camille Henrots eerste solotentoonstelling in België

Door Pompidou
Bannerafbeelding voor fragment

2 maanden geleden

16 min

Voor het eerst exposeert de Franse kunstenares Camille Henrot in België. Henrots eerste Belgische tentoonstelling staat bovendien volledig in het teken van haar beeldhouwwerk. Onder de titel Wet Job verzamelt het Middelheimmuseum van Antwerpen bijna 40 sculpturen van de Franse kunstenares, gemaakt over een periode van tien jaar.

In eerste instantie lijken het traditionele beeldhouwwerken vervaardigd uit brons. “Toch slaagt Henrot erin om grote thema’s en zware gevoelens te brengen op een verrassende, prikkelende en lichte manier”, aldus curator Pieter Boons.

De titel van de expo, Wet Job, refereert aan de uitdrukking “doing a wet job”. Deze zegswijze werd tijdens de Koude Oorlog gebruikt bij het bestellen van een huurmoord. “Camille Henrot associeert de wet job ook met een wet nurse of voedster, met soft labour, met het zorg dragen voor iemand.” Henrot beeldt allerlei praktijken van onzichtbare arbeid uit die vrouwen op zich nemen en waar de kunsten tot voor kort weinig aandacht aan besteedden. Haar sculpturen tonen een strijkijzer, afkolfmachines en zorgende armen.

Een van de meest impressionante sculpturen van de tentoonstelling heet 3,2,1 en staat opgesteld in Het Huis, het openluchtpaviljoen van het architectenduo Robbrecht en Daem. We zien een imposante moederkraai die een traan wegpinkt boven het wanordelijke nest dat ze voor zichzelf gebouwd heeft. Wie het paviljoen binnenstapt, lijkt zich te bevinden in de vogelkooi van de kraai, maar heeft tegelijkertijd de indruk het atelier van de kunstenares te betreden. Het nest van de kraai is opgebouwd uit de materialen die Camille Henrot gebruikt heeft om de sculptuur te maken. Met 3,2,1 toont Henrot de ecologische impact van het maken van een kunstwerk. De kunstenares verbindt de klimaatschuld die ze voelt met de schuld- en verantwoordelijkheidsgevoelens die gepaard gaan met het moeder zijn.

Het werk van Camille Henrot staat opgesteld in het Braempaviljoen en in de Hortiflora-tuin. Voor de gelegenheid werd die tuin opnieuw in ere hersteld als voormalige bloementuin. “Camille Henrot wou een natuurlijke manier om haar sculpturen in het park neer te zetten”, zegt Pieter Boons. Haar werken prijken nu op groene eilandjes in de wilde bloemenweide en tussen de slingerende paadjes.

Wet Job loopt nog tot en met 16 oktober in het Middelheimmuseum.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde Programma's

Blijf op de hoogte

& wees als eerste bij voor tickets, meet and greets of gewoon de nieuwe podcasts.

Volg ons op

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

VRTNU wordt VRTMAX

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet