Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

KVS maakt theaterstuk over peuter Mawda

Door Pompidou
22 dagen geleden
19:37 min
Volgende fragmenten:

In 2018 kwam de toen tweejarige peuter Mawda om het leven op een Belgische autosnelweg. Het Iraaks-Koerdische meisje was één van de passagiers in een bestelwagen waarmee een dertigtal transmigranten Groot-Brittannië probeerde te bereiken. Het drama gebeurde toen de Belgische politie het busje probeerde tegen te houden. Over die delicate zaak maakt het Brusselse stadstheater KVS nu een voorstelling: Mawda, dat betekent tederheid.

'Het onderzoek bracht veel feiten aan het licht die in eerste instantie verdoezeld werden,' aldus KVS-dramaturge Kristin Rogghe in Pompidou. 'Dat ze gestorven is door een kogel afkomstig uit het wapen van een Belgische politieman. Dat er niet door beide partijen werd gevuurd, maar slechts één schot afgevuurd is. Dat schot heeft Mawda in het hoofd getroffen. De voorstelling gaat over dat feit, maar ook over wat er voor en na dat feit gebeurd is.'

Het initiatief voor de voorstelling kwam van de Franstalige actrice Marie-Aurore d'Awans die zelf heel geëngageerd is in de opvang van vluchtelingen. Als dramaturge kwam Kristin Rogghe voor nieuwe uitdagingen te staan: 'Het is een voorstelling waarbij je je moet verdiepen in de materie, heel veel onderzoek doen, heel traag laten rijpen en heel goed nadenken over welke artistieke vormen je kan gebruiken om zo'n delicaat verhaal te vertellen.'

Voor KVS was het belangrijk om deze voorstelling niet boven het hoofd van Mawda's ouders te laten ontstaan: 'Het was heel belangrijk om de ouders te betrekken in de voorstelling. Delen van de interviews die we met hen hebben gehad gebruiken we ook in de voorstelling. Omdat hun perspectief, en dat van de andere migranten in het busje, pas heel laat en heel gering aan bod is gekomen in de media in vergelijking met alle andere partijen in het verhaal.'

Daarmee verwijst Rogghe naar de Belgische agent die het fatale schot heeft afgevuurd. 'In onze voorstelling is het niet de individuele schuldvraag die aan bod komt. Het gaat niet over de agent, maar over het systeem erachter. Hij is niet de enige die migranten behandelt op een manier die hun menselijkheid aantast.'

Om een klare kijk te krijgen op de zaak, woonden Kristin Rogghe en Marie-Aurore d'Awans het proces in Bergen bij, waar zowel de agent als de vermoedelijke chauffeur van het busje en zijn bijzitter terecht stonden. 'Als dramaturg let je daarbij op andere zaken dan journalisten: wie komt eerst aan het woord? Ook storytelling is belangrijk in zo'n proces. Het feit dat de agent in het publiek zat, vond ik veelzeggend. Alsof er geen onderscheid was tussen hem en de burgers in de zaal. Hij is nooit in voorhechtenis geplaatst, in tegenstelling tot de vermoedelijke chauffeur en bijzitter van het busje. Dat is wat ons heel erg heeft getroffen: hoe zowel in de rechtszaak als in de publieke opinie de empathie heel snel bij die agent lag. Hij wou uiteraard geen meisje van twee doden, en iedereen kan zich inbeelden dat dat verschrikkelijk moet zijn. Maar de balans is wel zoek tegenover de slachtoffers van die zaak. De ouders werden na het gebeuren gescheiden van elkaar opgesloten, zonder te weten wat er met hun dochter gebeurd was.'

Maar waarom wil KVS dit verhaal nu op de planken brengen? 'We voelen ons als Belgen in zekere zin verantwoordelijk', vertelt Kristin Rogghe, 'en we willen tonen dat we er ook op een andere manier mee kunnen omgaan. Dat we met z'n allen moeten samenkomen en ons afvragen: hoe is dit zo fout kunnen lopen, welk klimaat heerst er dat mensen op zo'n manier behandeld kunnen worden?'

De voorstelling 'Mawda, dat betekent tederheid' loopt van 30 september t.e.m. 8 oktober 2021 in KVS.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde Programma's