Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Home

Luister

Klara Select

Pompidou

Opera ballet vlaanderen doet de bekeerlinge van stefan hertmans zingen

Opera Ballet Vlaanderen doet De Bekeerlinge van Stefan Hertmans zingen

Door Pompidou
Bannerafbeelding voor fragment

10 dagen geleden

49 min

Toen componist Wim Henderickx Stefan Hertmans’ roman over de lotgevallen van de 11de-eeuwse Vigdis Adelaïs las, hoorde hij meteen dat “het boek begon te zingen”. Samen met librettist Krystian Lada herwerkte Henderickx het verhaal over een welgestelde christelijk meisje dat haar leven op het spel zet uit liefde voor een Joodse jongen tot een opera over liefde, geloof, identiteit en veerkracht.

Sopraan Lore Binon vertolkt de rol van Vigdis die haar op het lijf geschreven lijkt. Binon en Henderickx werkten eerder samen tijdens Revelations, een andere muziektheaterproductie over de visioenen van de 13e-eeuwse dichteres en mystica Hadewijch. Ook Stefan Hertmans ziet Binon als de ultieme belichaming van Vigdis: “Het was voor ons heel belangrijk om te weten dat wij op Lore konden rekenen, omdat ze het karakter heeft en de stem om zo’n vrouw te incorporeren.” Terwijl Hertmans en Henderickx “eigenlijk twee Pygmalions zijn die verliefd werden op de creatie van de vrouw die wij zelf schiepen”, aldus de auteur.

De Poolse regisseur en librettist Krystian Lada schreef het operalibretto. Dat was geen gemakkelijke opdracht, aangezien Vigdis geen stem heeft in De Bekeerlinge. Schrijver Stefan Hermans koos ervoor om zo precies mogelijk te beschrijven wat zijn hoofdpersonage voelt, ziet en beleeft. “De momenten waarop ik probeerde dialogen te schrijven had ik het gevoel dat het snel banaal werd”, zegt hij daarover. Want welke taal sprak deze vrouw die geboren werd in Normandië uit een huwelijk tussen een Viking en een Frankische moeder met Vlaamse roots? Uiteindelijk schreef Lada een Engelstalig libretto en maakte hij de grote sprong om Vigdis een stem te geven. Daarnaast ging hij de uitdaging aan om de roadmovie die de roman De Bekeerlinge is om te zetten naar opera. Enerzijds is er de road van de schrijver Hertmans op zoek naar zijn personage en anderzijds is er de movie, het verhaal van Vigdis die haar leven leidt tussen verschillende religies en culturen, tussen West en Oost.

Hans Op de Beeck brengt Lada’s libretto en Henderickx’ composities tot leven op de bühne met zijn scenografie en kostuumontwerp. Hij creëert op de scène een soort droomwereld omheen Vigdis, een komen en gaan van omgevingen. Zo geeft hij uitdrukking aan alles wat haar overkomt, aan “de genadeloze fast forward doorheen iemands leven” die deze opera is.

Het resultaat is tot en met 4 juni te zien in de opera van Antwerpen en Gent.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde Programma's