Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Wij willen niet zeggen "Foei John Galliano!" maar ook jonge ontwerpers tonen die de mode willen dekoloniseren.

Door Pompidou
9 dagen geleden
02:13 min
Volgende fragmenten:
Autoplay

De openingstentoonstelling E/Motion. Mode in transitie  van het heropende Mode Museum van Antwerpen toont hoe de mode van de afgelopen dertig jaar als een seismograaf  de maatschappelijke gebeurtenissen registreerde. 

In de ontwerpen van de jonge generatie zie je dan ook hedendaagse discussies weerspiegeld. Zoals die over culturele toe-eigening en dekolonisering. 

Curator Elisa De Wyngaert vindt dit een belangrijk thema.

"Ontwerpers in de jaren '90 maar ook nu nog, hebben zich elementen uit andere culturen zomaar toegeëigend, vaak zonder die te contextualiseren of de makers te vergoeden. Maar er is een groter bewustzijn nu dan in de jaren '90. Denk maar aan de spectaculaire shows van John Galliano voor Dior (met als thema The Orient Express of Prinses Pocahontas) die zijn ontwerpen eclectisch samenstelde met elementen uit verschillende culturen. Het zijn prachtige creaties en we willen nu ook niet zeggen "Foei, Galliano, dit heb je fout gedaan!". Maar we staan wel stil bij de positieve transities die er zijn in de mode.

En daarom tonen we ook werk van een jonge generatie modeontwerpers die actief bezig zijn met het dekoloniseren van de modewereld en vanuit hun eigen, vaak gemengde culturele achtergrond, zij het Nigeriaans of Brits-Indisch, heel authentiek werk creëren. "

Dat onze  nieuwe prinses Delphine op de Nationale feestdag een jurk met Afrikaanse print droeg van het sociaal modelabel Erratum Fashion van de Belgisch-Guineese ontwerpster Siré Kaba, vond Elisa De Wyngaert een sterke boodschap. 

Op de afbeelding, een ontwerp van Botter, het label van het ontwerpersduo met Caraïbisch-Nederlandse roots, Lisi Herrebrugh en Rushemy Botter. 

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde Programma's