Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Lux Feminae 900-1600 - Montserrat Figueras

Lux Feminae 900-1600 - Montserrat FiguerasBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Montserrat Figueras, Tina Aagaard en Arianna Savall, sopraan; Begona Olavide, mezzosopraan en psalterium; Laurence Bonnal, alt; Pierre Hamon, fluit; Andrew Lawrence-King, harp, Rolf Lislevand, gitaar; Driss El Maloumi, oud; Jordi Savall, gamba; Pedro Esteban, percussie Label: Alia vox 9847
Lux Feminae 900-1600 - Montserrat Figueras

Lux Feminae 900-1600 - Montserrat Figueras

Programma: Codex de las Huelgas: Flavit auster - Anoniem: Judicii Signum - Gar kom lebare - Beatriz de Dia: Estat ai en greu cossirier - Bartomeu Carceres: Soleta so jo aci - Anoniem: Nina y vina - Yo me soy la morenica - Sta. Teresa de Jesus: Alma, buscarte has en mi - Um Al Kiram: Hal sabil likhalwa - Martin Codax: Ondas do mar - Bartomeu Carceres: Soleta i Verge estich - Anoniem: Aurtxo txikia negarrez - Manuel Forcano: Plany d'Estelina - Anoniem: Saeta antigua

In haar laatste release brengt Aliavox muzikaal hulde aan de vrouw als fenomeen, maar ook aan de centrale vrouw in haar catalogus, Montserrat Figueras, mevrouw Jordi Savall. Alleen wie van het bijzondere timbre van Figueras houdt, zal deze hele cd uitzitten, of hij of zij nu man of vrouw is. Dat ligt allerminst aan het gebrachte programma: Figueras grasduint in Middeleeuwen en Renaissance, en zoekt de ethnische en stilistische grenzen op van zeven eeuwen Iberische muziek. We horen dus primitief polyfoon materiaal uit de Codex las Huelgas, nog oudere eenstemmige Sibilijnse gezangen (van het type dat Figueras & Savall beroemd maakte in Vlaanderen, zie Cant de la Sibilla, Astrée Auvidis E 8705), 12de-eeuwse Spaans-Arabische composities uit Al-Andalus, alsook 16de-eeuwse villancico’s. Het mooiste stuk muziek op de cd zag het levenslicht als gedicht van Theresa van Avila, gepassioneerd 16de-eeuws mystica en hervormster van de Karmelietenorde. In "Alma, buscarte has en mi" belijdt Theresa haar achting voor de ziel als menselijke stamcel van de goddelijke liefde. Figueras & Savall plakken het gedicht, waarvoor ze geen muziek teruggevonden hebben, op één van de twee bewaard gebleven melodieën van de 15de-eeuwse componist Moxica. De combinatie van Theresa’s mystieke passie en Moxica’s wereldse verlangens is verrukkelijk intens, temeer omdat Figueras het geheel met gepaste terughoudendheid brengt. Helaas is Figueras’s romige tot vette timbre zeer karakteristiek, en haar vocaaltechnische trukkendoos niet onbeperkt groot. Aangezien ze al enkele decennia meedraait mist haar stem bovendien soms glans en schittering. En de instrumentale ondersteuning door Jordi Savall en diens beroemde kompanen Rolf Lislevand en Andrew Lawrence-King (om er maar enkele te noemen) mag dan al voortreffelijk afwisselend zijn, Figueras zelf slaagt er niet altijd voldoende in om bij de ziel van een stuk te geraken. En dus kan men zich afvragen of het een goed idee is haar de hele cd te laten dragen, en kunnen we de aanschaf alleen aanbevelen voor onwaardelijke Figuerasfans. Wie dat niet is, maar toch van Middeleeuwse Oost-Westkruisbestuivingen rond bijzondere vrouwen houdt, moet eens op zoek naar de cd "Fallen Women" van het ensemble Sarband van Vladimir Ivanoff (JARO 4210-2), die technisch misschien niet beter, maar interpretatief veel geloofwaardiger uitgevoerd is door zangeressen als de Libanese Fadia el-Hage.

Stefan Grondelaers

Klara's oordeel