Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Mahler - Des Knaben Wunderhorn - Philippe Herreweghe

Mahler - Des Knaben Wunderhorn - Philippe HerrewegheBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Sarah Connolly, mezzosopraan; Dietrich Henschel, bariton; Orchestre des Champs-Elysées o.l.v. Philippe Herreweghe Label: Harmonia Mundi HMC 901920
Mahler - Des Knaben Wunderhorn - Philippe Herreweghe

Mahler - Des Knaben Wunderhorn - Philippe Herreweghe

Programma: Gustav Mahler: Des Knaben Wunderhorn

Het was laat in het jaar 1887, of ten laatste in het voorjaar van 1888, dat Mahler “Des Knaben Wunderhorn” ontdekte, de anthologie van volkse poëzie samengebracht door Achim von Arnim en Clemens Brantano. Deze gedichten zouden Mahler bijna vijftien jaar bezighouden, of moeten we zeggen ‘achtervolgen’, want ze vormen de kern van zijn creatieve scheppingen in de genres van het lied en de symfonie tussen 1888 en 1901. Mahler schreef vierentwintig Wunderhorn-liederen: negen met pianobegeleiding en vijftien voor stem en orkest. Veertien van deze orkestliederen (‘Es sungen drei Engel’, het vijfde deel van de derde symfonie, is hier niet opgenomen) vind je op deze nieuwe cd van het opmerkelijke Orchestre des Champs-Elysées o.l.v. Philippe Herreweghe. Met zijn op oude instrumenten spelende orkest slaagt Herreweghe er toch in om het typische, zeg maar Weense (of tenminste het beeld dat we daar intussen van hebben) Mahler-idioom te behouden. Elk lied wordt bij hem een kleine, dramatische scène, met een eigen karakter. De orkestpartij wint aan helderheid, en de verhouding met de zangers klinkt logisch en evenwichtig. Luister maar eens naar de dialoog tussen hoboïst Marcel Ponseele en Sarah Connolly in ‘Das himmlische Leben’, de finale uit de vierde symfonie. Vreemd genoeg winnen deze liederen in deze uitvoeringen op oude instrumenten aan moderniteit, en lijken ze qua sfeer ook dichter in de buurt te komen van ‘Wozzeck’ van Alban Berg. En het mag gezegd: Herreweghe weet zijn zangers te kiezen: de Duitse bariton Dietrich Henschel en de Engelse mezzosopraan Sarah Connolly zijn intelligente Mahler-vertolkers, die elk vorm van overdrijving vermijden, ook en vooral in de liederen die verhalen over het leven en de liefdes van de soldaten.

Bart Tijskens

Klara's oordeel