Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Mahler - Symphony no. 6 / Henze - Sebastian im Traum

Mahler - Symphony no. 6 / Henze - Sebastian im TraumBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Mariss Jansons Label: RCO Live 6001
Mahler - Symphony no. 6 / Henze - Sebastian im Traum

Mahler - Symphony no. 6 / Henze - Sebastian im Traum

Programma: G. Mahler: Symfonie nr. 6 cd. 1: 1. Allegro energico, ma non troppo 2. Andante moderato 3. Scherzo: Wuchtig cd. 2: 1. Finale: Allegretto moderato H.W. Henze: Sebastian im Traum 2. I. kwartnoot = circa 80 3. II. Ruhig fliessend 4. III. kwartnoot = 66

Na de voortreffelijke opname die Mariss Jansons in 2002 met het London Symphony Orchestra maakte van Mahlers Zesde Symfonie overtreft hij zichzelf nu met een nieuwe opname van hetzelfde werk met het Concertgebouworkest. De opname ontstond in het najaar van 2005 na een tournee naar Salzburg, Luzern en Londen. Met deze eerste Mahler-opname met het Concertgebouworkest knoopt Jansons aan bij de grote Mahlertraditie van dat Amsterdamse orkest. De relatie tussen Gustav Mahler en het Concertgebouworkest gaat terug tot 1903 toen de componist er zijn derde symfonie dirigeerde. Sindsdien is het werk van Mahler een constante gebleven in de programmering. De laatste maanden is er opnieuw heel wat te doen rond de volgorde waarin het Scherzo en het Andante in deze Mahlersymfonie gespeeld moeten worden. Jansons plaatst het Andante als tweede deel, dus voor het Scherzo. Ook recent musicologisch onderzoek én de Weense Internationale Gustav Mahler Gesellschaft houden het momenteel bij deze volgorde. Het Concertgebouworkest speelt de symfonie volgens het eigen blad ‘Preludium’ voor het eerst in vijftig jaar op deze manier. In deze live-opname brengen dirigent en orkest een zeer indringende lezing van Mahlers symfonie die de geschiedenis inging als de ‘Tragische’. Jansons zorgt voor een uitstekend gedoseerde spanningsopbouw over de vier delen heen. Ondanks de bijnaam van de symfonie, die veel tragiek en sombere klanken doet vermoeden, laat Jansons het orkest in de eerste drie delen niet al te zwaarmoedig klinken, zodat de diepe tragiek van de finale nog beter uit de verf komt. Die benadering verhindert echter niet dat er van bij het begin diepgang en intensiteit aanwezig is. Jansons is en blijft een meester in het hoorbaar maken van wat er achter de noten van een partituur schuilgaat. Deze Letse dirigent heeft ook oog voor details en zo tilt hij hij het Concertgebouworkest naar een absoluut topniveau. Natuurlijk zijn er nog andere uitstekende opnames beschikbaar van dit werk zoals die van Claudio Abbado met de Berliner Philharmoniker uit 2004 of die van Ivan Fischer met het Budapest Festival Orchestra. Maar deze nieuwe versie van Jansons is eveneens een absolute aanrader. Op de tweede cd was er ook nog ruimte voor de opname van de wereldpremière van Hans Werner Henzes ‘Sebastian im Traum’ uit december 2005. Het was een opdrachtwerk van het Koninklijk Concertgebouworkest, samen met enkele partners waaronder ook de New York Philharmonic. In deze veelkleurige en zacht-expressionistische fantasie voor orkest, knoopt Henze aan bij de Mahlertraditie en confronteert hij ze met de compositorische verworvenheden van de 21ste eeuw. Henze baseerde zich op een gedicht van Trakl ‘over een nachtelijk landschap bij Salzburg, over herfstige dromen, engelen en schaduwen'. Ook dit hedendaags orkestwerk krijgt van Jansons en het Concertgebouworkest een enthousiaste en overtuigende uitvoering.

Tom Eelen

Klara's oordeel